رئیس شورای امنیت: ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند

© REUTERS / Shannon Stapletonرئیس شورای امنیت: ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند
رئیس شورای امنیت: ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
اشتراک
ایرلند، رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر از ایران می خواهد برنامه غنی سازی اورانیوم را رها کرده و به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران بازگردد.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را  برن ناسون نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد.
او می گوید: "ما می خواهیم همه طرفها به توافق بازگردند. دوره ای مربوط به انتخابات [ریاست جمهوری] در ایران بود. ما مایل به از سرگیری مذاکرات در وین هستیم. ما می خواهیم ایران برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده و به رعایت ضمانت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد".
واکنش روسیه به اقدام تهران در غنی سازی برخلاف برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2021
واکنش روسیه به اقدام تهران در غنی سازی برخلاف برجام
ناسون گفت ایرلند سیگنال مربوطه  به ایران ارسال کرد. دیپلمات افزود: "ما در این مورد با دوستان ایرانی خود صحبت کردیم و  دیگران نیز این را به آنها گفتند. این بخش مهمی از یک تصویر بزرگتر است."
نماینده دائم ایرلند معتقد است که تماس های احتمالی با ایران در هفته سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل متحد (21 تا 27 سپتامبر) بسیار مهم خواهد بود.
به نظر و ، این موضوع نه تنها به عدم اشاعه هسته ای بلکه به امنیت منطقه نیز مربوط می شود. ناسون گفت: "اگر ما توافقنامه را بازگردانیم ، این می تواند در عرصه های مختلف به نفع کل منطقه باشد."
از ماه آوریل ، مذاکراتی در وین بین ایران و پنج میانجی بین المللی (روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان) در مورد مسئله  بازگرداندن توافق هسته ای ایران به شکل اولیه انجام شده است. طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، انجام تعهدات هسته ای تهران و همچنین بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف توافق رایزنی های جداگانه ای را نیز با هیئت آمریکایی بدون مشارکت ایران انجام می دهند. در ابتدا انتظار می رفت که هیئت ها کار خود را در پایان ماه مه و سپس  در ابتدای ماه ژوئن به پایان برسانند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала