خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان

© REUTERS / MIKE SEGAR وزیر دفاع آمریکا
 وزیر دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
دهها ژنرال بازنشسته آمریکایی خواستار استعفای فوری لوید آستین شدند.

به گزارش اسپوتنیک، نزدیک به ۹۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی با امضای نامه‌ای خواستار استعفای فوری لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل نقش‌آفرینی در خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان شده‌اند.

در این نامه آمده است: «عقب‌نشینی عجولانه باعث شده طبق برآوردهای اولیه نزدیک به ۱۵۰۰۰ آمریکایی و ۲۵۰۰۰ افغانستانی همکار با نیروهای آمریکایی در مناطق خطرناکی که کنترل آن دست دشمن بی‌رحم ما است سرگردان شوند.

استعفای میلی و آستین، تنها اقدام مناسب برای ابراز پشیمانی از عملیات عجولانه و خطرناک خروج از افغانستان بوده است. وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کسوت مشاوران رئیس‌جمهور، بایستی با شدیدترین لحن توصیه می‌کردند این خروج خطرناک انجام نشود. اگر آنها از تمامی اختیاراتشان برای متوقف کردن این خروج عجولانه استفاده نکرده‌اند بایستی استعفا کنند.

انگلیسی ها بایدن را فاجعه ای برای بشریت خواندند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2021
انگلیسی ها "بایدن" را فاجعه ای برای بشریت خواندند

 چنانچه آنها تمام توانشان را برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور جهت جلوگیری از خروج عجولانه از آن کشور به کار گرفته‌اند، اما موفق به جلوگیری از این اقدام نشده‌اند باز هم باید به نشانه اعتراض استعفا می‌کردند.

از دست رفتن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته و افتادن آنها به دستان دشمنانمان فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار ایالات متحده وارد شده قابل توصیف نیست. ما از حالا تا سالیان سال بعدتر در هر توافق یا عملیات چندملیتی شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به ایالات متحده لطمه‌ای جبران‌ناپذیر خورده است.

مضاف بر این، دشمنان ما حالا به دلیل ضعفی که در افغانستان نشان داده شده برای اقدام علیه آمریکا جسور شده‌اند. در این میان ابتدا چین و بعد از آن روسیه، پاکستان، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را می‌برند.

بنا به این دلایل ما از وزیر دفاع آمریکا، آستین و رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال میلی می‌خواهیم از سمت‌هایشان استعفا کنند. یک اصل بنیادین در ارتش، مسئول و پاسخگو کردن افراد بابت اقداماتی که انجام داده و آنچه انجام نداده‌اند است. باید در همه سطوح برای این افتضاح غم‌انگیز و اجتناب‌پذیر مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد».

شایان ذکر است که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شد. بایدن در یکی از سخنرانی‌های خود مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала