تهران: آمریکا حق ندارد جلوی تجارت مشروع ایران را بگیرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / تهران: آمریکا حق ندارد جلوی تجارت مشروع ایران را بگیرد
تهران: آمریکا حق ندارد جلوی تجارت مشروع ایران را بگیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
هفته گذشته، وزارت خارجه ایران از آمادگی جمهوری اسلامی برای ارسال سوخت اضافی به لبنان برای کاهش "رنج مردم لبنان"، که از بحران اقتصادی رنج برده اند خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به واشنگتن هشدار داد که مانع از تجارت تهران با سایر کشورها نشود و ظاهراً به ارسال سوخت ایران به لبنان اشاره کرده است.

ایران موضع خود را در برابر طالبان مشخص کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
ایران موضع خود را در برابر طالبان مشخص کرد

خطیب زاده گفت: ایالات متحده در موقعیتی نیست که تجارت مشروع ایران را مسدود کند. ما در اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همه باید بدانند که تجارت مشروع در این زمینه یکی از اصول اساسی حقوق بین الملل است.

این اظهارات یک هفته پس از اعلام وی مبنی بر اینکه ایران "آماده ارسال مجدد سوخت به لبنان در صورت نیاز" است، انجام می شود و افزود که جمهوری اسلامی "مطمئناً نمی تواند رنج مردم لبنان را ببیند"، که در حال حاضر در بحران سوخت به سر می برند.

در پی آن گزارش هایی مبنی بر اینکه سید حسن نصرالله رهبر گروه سیاسی لبنان و نیروی حزب الله لبنان، داوطلب شده است تا با توافق با ایران برای آغاز حمل سوخت به این کشور مدیترانه ای، با کمبود سوخت لبنان مقابله کند. حزب الله متحد نزدیک ایران، در لیست سیاه اکثر کشورهای غربی به عنوان یک گروه تروریستی قرار گرفته است.

در ۲۲ آگوست، نصرالله استدلال کرد که اولین کشتی حامل سوخت ایرانی قبلاً پهلو گرفته بود و تعداد بیشتری از این کشتی ها در حال عزیمت به لبنان هستند.

وی اذعان کرد: ما این روند را تا زمانی که لبنان به آن نیاز داشته باشد ادامه می دهیم. هدف ما کمک به همه لبنان، نه فقط حامیان حزب الله و شیعیان است.

وی هشدار داد که کشتی و نفتکش هایی که بعداً سوخت ایران را حمل می کنند به عنوان "قلمرو لبنان" تلقی می شود.

این بیانیه در شرایطی مطرح شده است که محموله های سوخت از ایران ممکن است باعث شود واشنگتن تحریم هایی را علیه اقتصاد لبنان به دلیل خرید بنزین از جمهوری اسلامی وضع کند.

تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت تهران، که پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۸ دوباره وضع شد، قصد دارد فروش نفت خام جمهوری اسلامی را به صفر برساند.

کمبود سوخت همچنان مشکلی برای دولت لبنان است زیرا با بحران اقتصادی دو ساله این کشور که با آشفتگی سیاسی، همه گیری مداوم کووید-۱۹ و انفجار عظیمی که سال گذشته در بندر بیروت رخ داد، تشدید شده است دست و پنجه نرم می کند.

هفته گذشته، دولت لبنان برای پایان دادن به یارانه ها برای فرآورده های سوختی اقدام کرد که باعث افزایش ۷۰ درصدی قیمت نفت شد، که در پی ادامه اعتراضات به کمبود سوخت اعتراض عمومی بیشتری را برانگیخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала