کره‌شمالی، آمریکا را به تحریک اعتراضات در کوبا متهم کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دیدار رهبر کره شمالی و رئیس‌ جمهور کوبا
دیدار رهبر کره شمالی و رئیس‌ جمهور کوبا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.08.2021
اشتراک
وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا ، بیانیه بی‌سابقه ری سون-گوان، وزیر خارجه کره شمالی در وبسایت این وزارتخانه و به مناسبت نود و پنجمین سالروز تولد فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا منتشر شد.

کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی را تهدید به بحران امنیتی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی را تهدید به بحران امنیتی کرد

وزیر خارجه پیونگ‌یانگ گفت: ما قویا اعتراضات ضد دولتی اخیر در کوبا را محکوم و رد میکنیم چرا که آن یک جنبش ضد انقلابی از سوی مرتجعین و به درخواست و حمایت ایالات متحده در تلاش برای معدوم ساختن دغدغه رفیق فیدل کاسترو و سرنگونی کوبای سوسیالیست بود.

ری سون-گوان همچنین حمایت و همبستگی خود را از مردم کوبا در مبارزه علیه چالش‌های کنونی ابراز کرده و به تلاش‌های جدی آنها برای "سازندگی سوسیالیستی" ادای احترام کرد.

این اولین باری است که وزیر خارجه کره شمالی بیانیه‌ای در رابطه با وقایع کوبا منتشر میکند. پیشتر این وزارتخانه چندین مقاله در انتقاد به آمریکا بابت تحریک این بی‌ثباتی اخیر منتشر کرده بود.

پیش از آن هم روزنامه رسمی حزب کارگران حاکم کره شمالی موسوم به رودونگ سینمون با انتشار مقاله‌ای تاکید کرد که کره شمالی و کوبا در تلاش برای سوسیالیسم "روابط ویژه دوستانه" خود را حفظ کرده‌اند.

در مقاله این روزنامه آمده است: مردم ما همواره در کنار برادران کوبایی خودشان در تلاش برای پیشبرد سوسیالیسم با پرچم‌های برافراشته انقلاب ایستاده و از تمام تلاش خود برای پیشبرد مشارکت دوستانه بین دو کشور استفاده خواهند کرد.

این روزنامه همچنین مدعی شد که اعتراضات اخیر در کوبا چالشی از سمت "نیروهای متخاصم" برای معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم در این کشور است.

کره شمالی و کوبا از ۱۹۶۰ که مناسبات دیپلماتیک آنها ایجاد شد، روابط نزدیک را حفظ کرده اند. فیدل کاسترو در مارس ۱۹۸۶ به دعوت کیم ایل سونگ، رهبر پیشین و موسس کره شمالی به این کشور سفر کرد. پیونگ یانگ در بحبوحه بن بست مذاکرات هسته ای با واشنگتن تلاش دارد روابط نزدیک با متحدان سنتی خود را حفظ کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала