آیا آمریکا برای بازگشت به مذاکرات با ایران آماده است؟

© REUTERS / Erin Scottسخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2021
اشتراک
پساکی: مدت زمان مذاکرات نمی تواند نامحدود باشد.

به گزارش اسپوتنیک، جنیفر پساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا آماده است به دور دیگر مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران برگردد.

وی در ادامه افزود:«مدت زمان مذاکرات نمی تواند نامحدود باشد. می دانم که وزیر امورخارجه این موضوع را بطور دقیق اعلام کرده است. همین حالا ما برای آغاز دور هفتم مذاکرات با ایران در باره برنامه هسته ای آن کشور آماده هستیم. مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران امروز (5 اوت) برگزار شد. از این رو خواهیم دید اوضاع چگونه پیشرفت خواهد کرد. به نفع ماست که راه دیپلماتیک برای بررسی این موضوع در آینده هم ادامه یابد».

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بنوبه خود از ایران خواست هر چه زودتر به مذاکرات برگردد و اعلام کرد که این موضوع درجه اول برای آمریکاست. «اگر رئیس جمهور رئیسی واقعا خواهان لغو تحریم هاست ، این همان چیزی است که در وین بررسی می شود».

تهران برنامه مبادله زندانیان با آمریکا را کنار می گذارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
تهران برنامه مبادله زندانیان با آمریکا را کنار می گذارد

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала