گروسی: مذاکره بهتر از صبر کردن است

© AP Photo / Ronald Zakرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2021
اشتراک
ایجاد وقفه در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران، آژانس را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « france24»، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که مذاکرات بهتر از صبر کردن است، زیرا توقف در مذاکرات درخصوص برنامه هسته ای ایران آژانس را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است.

وی در ادامه افزود: «ما هنوز یک سری سوالات داریم،  مسائلی با ایران هست که در تلاشیم آنها را روشن کنیم. ما مجبوریم صبر کنیم و کار را با تیم جدیدی که بر سر کار می‌آید از نو شروع کنیم.

اینکه مذاکرات وین قرار است پس از روی کار آمدن دولت رئیسی از سر گرفته شود، ما را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است. من درباره آژانس حرف می زنم. از دیگران اطلاع ندارم اما تصور می کنم که بهتر است آنها به جای صبر کردن، به مذاکره ادامه دهند.

ایران می گوید که اطلاعات ضبط‌شده توسط تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هنوز نگه داشته است اما مقامات تا زمانی که مذاکرات احیای توافق هسته ای ٢٠١٥ به نتیجه نرسد، اجازه دسترسی به آنها را به بازرسان آژانس نمی دهند.

ترویکای اروپا: اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده 20٪ یک نقض جدی تعهد است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2021
ترویکای اروپا: اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده 20٪ یک نقض جدی تعهد است

این وضعیت برای ما نامطلوب است، چراکه این ضمانت‌ها غیررسمی هستند و ما نمی‌دانیم این اتفاق می‌افتد یا خیر اما چاره‌ دیگری نداریم».

گفتنی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت که مذاکرات مربوط به احیای برجام در شش دور در وین با دقت و جدیت جلو رفت. مردم سالاری دینی در ایران حاکم است. این گفت وگو ها به دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا با تاخیرهایی روبرو شد. به تازگی نیز انتخابات در ایران برگزار شده و باید به دلیل اقتضائات مردم سالاری و دموکراسی اجازه دهیم دولت جدید مستقر شود و کار را به جلو ببرد.

دولت مجری و وزارت خارجه اجرا کننده تصمیمات و سیاست های کلان نظام است که از سوی مقام معظم رهبری و دیگر نهادهای بالادستی تعیین می شود. این موضوع در مسیر عادی ادامه خواهد یافت و مهم این است که منافع مردم و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود.

لحظه ای که آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگردد و ما این موضوع را راستی آزمایی کنیم ایران نیز از سرگیری اجرای تعهدات خود را به صورت کامل خواهد داشت. باید صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود.

در پایان سال 2020، قانون «اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها» در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала