پاشینیان از قصد باکو برای بپا کردن درگیری های نظامی جدید خبر داد

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر پاشینیان از قصد باکو برای بپا کردن درگیری های نظامی جدید خبر داد
پاشینیان از قصد باکو برای بپا کردن درگیری های نظامی جدید خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2021
اشتراک
نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت ارمنستان از قصد باکو برای بپا کردن درگیری های نظامی جدید در قره باغ و مرز ارمنستان و آذربایجان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، پاشینیان در یک نشست خبری به دنبال دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: "ارمنستان آماده است تا مذاکرات (در مورد قره باغ) را از سر بگیرد اما آذربایجان به هیچ وجه برای  این آمادگی نشان نداده و طبق اطلاعات دریافتی از منابع غیررسمی قصد دارد درگیری های نظامی جدیدی را در آرتارسا (نام ارمنی قره باغ) و در مرز ارمنستان و آذربایجان بپا کند".

تیراندازی میان ارمنستان و آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2021
تیراندازی میان ارمنستان و آذربایجان

به گفته وی ، بدتر شدن اوضاع در بخش نخجوان مرز ارمنستان و آذربایجان،  به منزله تجلی این اهداف است. پاشینیان همچنین افزود که این حوادث اجازه شروع روند تعیین و علامت گذاری مرز دو کشور را نمی دهد و باکو را به نقض توافق نامه های مربوط به بازگشت افرادی که در ارمنستان اسیر محسوب می شوند ، متهم کرد.

بعلاوه ، طبق گفته پاشینیان ، باکو برخلاف بیانیه سه جانبه 9 نوامبرکه گشودن کلیه زیرساخت های حمل و نقل و اقتصادی را در نظر می گیرد، ازواگذاری  کریدور به  ارمنستان برای استفاده از خط آهن ارمنستان - گرجستان - آذربایجان خودداری می کند.

جنگ در قره باغ در اواخر سپتامبر سال 2020 از سر گرفته شد  که به درگیری طولانی تبدیل و به تلفات غیرنظامی منجر گردید. طرفین تلاشهای زیادی برای انعقاد پیمان آتش بس انجام داده و در نهایت  توافق سه جانبه منعقد شده در شب 10 نوامبر به موفقیت انجامید. با وساطت مسکو، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که آتشباری  را کاملاً متوقف کرده و زندانیان و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. ایروان همچنین مناطق کلباجار، لاچین و آغدم را به باکو واگذار کرد. علاوه بر این ، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала