ترکیه در صدد بهبود روابط خود با اسرائیل است

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه در صدد بهبود روابط خود با اسرائیل است
ترکیه در صدد بهبود روابط خود با اسرائیل است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اشتراک
سخنگوی حزب حاکم ترکیه با اشاره به توافق بر سر چهارچوبی برای بهبود روابط با اسرائیل در جریان تماس تلفنی اردوغان و هرتزوگ، اعلام کرد آنکارا می‌خواهد درباره مسئله فلسطین با تل‌آویو گفت‌وگو کند.

به گزارش لسپوتنیک به نقل از العالم، علی‌رغم انتقادات مقام‌های ترکیه از سیاست‌های  اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها، اما سیگنال‌های ارسالی از آنکارا حاکی از تمایل برای بهبود روابط با تل‌آویو است.

حزب «عدالت و توسعه» به‌عنوان حزب حاکم ترکیه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که در جریان تماس «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور با «اسحاق هرتزوگ» رئیس جدید رژیم اسرائیل، دو طرف درباره همکاری برای بهبود روابط مخدوش دوجانبه توافق کردند.

افتتاح سفارت امارات در اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2021
افتتاح سفارت امارات در اسرائیل

روز دوشنبه بود که اردوغان طی تماسی با هرتزوگ، انتخاب‌شدن وی به عنوان رئیس جمهور جدید اسرائیل را تبریک گفته و مدعی شد که روابط آنکارا- تل‌آویو برای ثبات منطقه غرب آسیا ضروری است.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت‌وتوسعه در نشست خبری گفت: «بعد از این تماس، چهارچوبی نمایان شد که ذیل آن باید پیشرفت‌هایی در مسائل مختلف برای بهبود [روابط] انجام شود و گام‌هایی برای حل اختلافات در حوزه‌های مشکل‌زا برداشته شوند».

چلیک توضیح داد که مسئله فلسطینی‌ها یکی از موضوعات متعددی است که ترکیه می‌خواهد با اسرائیل درباره آن صحبت کند و همچنین مسائلی مانند گردشگری و تجارت باید برای دو طرف حالت «بُرد-بُرد» داشته باشد.

ترکیه و اسرائیل از مه ۲۰۱۸ و بعد از اینکه آنکارا به بهانه افزایش حملات اسرائیل  به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت  آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به بیت المقدس ، سفیر اسرائیل را اخراج کرد،  به‌صورت متقابل سفیر نداشتند.

پیش از این، دو مقام اسرائلی با اشاره به پیام‌هایی که رئیس‌جمهور ترکیه اخیراَ از طریق باکو و رسانه‌ها به اسرائیل داده، گفتند تل‌آویو هم در حال نزدیک شدن به آنکارا است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала