مسکو موضع کابل را در زمینه مذاکرات با طالبان ریا کارانه می داند

© Sputnik / Alexander Natruskim /  مراجعه به بانک تصاویر ضمیر کابلوف
ضمیر کابلوف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2021
اشتراک
ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور درامور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه، موضع کابل را درزمینه مذاکرات با طالبان (سازمان ممنوع در روسیه) را ریا کارانه نامیده و گفت مقامات افغانستان فقط در حرف بر آمادگی خود برای برقراری ارتباط با نمایندگان طالبان تأکید می کنند.

به گزارش  اسپوتنیک، ضمیر کابلوف خاطرنشان کرد، همه چیز به این واقعیت برمی گردد که دولت افغانستان فقط  در حرف و نه در عمل و با قبول طالبان آمادگی خود را برای مذاکرات نشان می دهد و "مذاکرات به این روش انجام نمی شود".

کابلوف افزود: "این ریاکاری  است. این تلاشی است برای بستن چشمهایمان نسبت به واقعیتهای موجود و  بنابراین اینها سخنان پوچی است اما ما به عمل احتیاج داریم."

وی گفت: اگر مقامات و سیاستمداران با نفوذ به نمایندگی از نیروهای مختلف قومی و سیاسی افغانستان بین خود توافق کرده و پشت میز مذاکره بنشینند روند صلح واقعی در این کشورآغاز خواهد شد.

تأکید کرد: "این همان چیزی است که ما در تلاش هستیم به آن برسیم."

ادعای طالبان: یک نقطه مهم در مرز افغانستان با پاکستان را تصرف کردیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2021
ادعای طالبان: یک نقطه مهم در مرز افغانستان با پاکستان را تصرف کردیم

کابلوف همچنین افزود که اگر دولت افغانستان گفتگویی معنادار با طالبان در مورد ساختار آینده این کشور آغاز کند، جنگ برسر پایتخت افغانستان رخ نخواهد داد.

به گفته وی ، روسیه پیشنهادهایی برای گفتگوهای آینده بین الافغانی دارد ، اما "این یک موضوع ظریف است."چون  افغان ها ایده های مطرح شده توسط خارجی ها را همچون ایده های تحمیلی خواهند دانست.

کابلوف گفت: "هیچ ملتی این را دوست ندارد. اما آنها می دانند که اصول اصلی باید چه باشد و کار ما این است که دو طرف در حال جنگ را به پای میز مذاکره بیاوریم."

وی تأكید كرد كه گفتگو باید نه فقط با وساطت "ترویكای گسترده" (روسیه، آمریكا، چین و پاكستان) بلكه با كمک آنها انجام شود.

دیپلمات روسیه افزود "ما باید شرایط را ایجاد کنیم، افغانها خود را پشت میز مذاکره نشانده و در محیط بیرونی برجریان مذارکات نظارت کنیم. اگر از مسیرهای سازنده خارج شوند، به آنها بگوییم:" نه، لطفا  برگردید و مذاکره کنید  و مهم نیست که کجا این مذاکرات انجام شود این دیپلمات روسی افزود: ". ما فقط می دانیم که پیمان صلح در افغانستان باید توسط هر دو طرف در یک فضای رسمی در کابل منعقد شود."

در افغانستان، درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش بنیاد گرای طالبان جریان دارد که اراضی قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و به شهرهای بزرگ حمله کرده اند. بی ثباتی در شرایط وعده های ایالات متحده برای خروج همه نیروهای خود از افغانستان تا قبل از 11 سپتامبر در حال افزایش است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا که نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشد، به این ترتیب در واقع شکست خود را در این کشور خاورمیانه پذیرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала