جنبش طالبان برنامه های خود را برای افغانستان و سایر کشورها اعلام کرد

CC BY-SA 3.0 / Tasnim News Agency / طالبان برنامه های خود را برای افغانستان و سایر کشورها اعلام کرد
طالبان برنامه های خود را برای افغانستان و سایر کشورها اعلام کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2021
اشتراک
نمایندگان جنبش طالبان افغانستان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) پس از مذاکرات در مسکو برنامه های خود را برای افغانستان و سایر کشورها اعلام کردند.

به گزارش اسپوتنیک، این طرح ها در بیانیه دفتر سیاسی جنبش طالبان مطرح  شده است.

از جمله نمایندگان این جنبش اطمینان دادند که نیروهای آن قصد نقض یکپارچگی کشورهای آسیای میانه را ندارند.

بازدید از مسکو

روز پنجشنبه 8 ژوئیه اطلاع حاصل شد که یک هیئت طالبان برای گفتگو به مسکو آمده است. سفر نمایندگان این جنبش به پایتخت روسیه دو روز به طول خواهد انجامید. هدایت این هیئت را یکی از رهبران دفتر سیاسی جنبش در قطر، شهاب الدین دلاور، رئیس دپارتمان روابط با شهروندان افغانستان بر عهده دارد . طالبان با ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه رئیس جمهور در افغانستان و رئیس بخش دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه دیدار کردند.

آنچه طالبان وعده داده اند

کابلوف در این دیدار از بی ثباتی اوضاع در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواست تا از سرایت درگیری ها  به خارج از افغانستان جلوگیری کنند. در پاسخ طالبان گفتند که آنها قصد ندارند از خاک این کشور برای حمله به سایر کشورها از جمله روسیه استفاده کنند. اعضای هیئت طالبان امنیت مرزهای کشورهای آسیای میانه و سفارتخانه های خارجی در خاک این کشور را تضمین کردند.

در این نشست ، هیئت طالبان موضع خود را مبنی بر استفاده نکردن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را تکرار کرد

 نمایندگان این جنبش همچنین  اطمینان دادند که آنها به دستیابی به صلح پایدار در افغانستان علاقه مند هستند. آنها همچنین قول دادند عملکرد گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه را به طورمعمول تأمین خواهند کرد.

طالبان گمرک اسلام قلعه در مرز ایران را تصرف کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
طالبان گمرک اسلام قلعه در مرز ایران را تصرف کردند

گفتگوها در تهران

بتازگی مذاکرات میان نمایندگان جنبش طالبان و مقامات افغانستان در تهران آغاز شد. در آغاز این نشست، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد شکست ایالات متحده در منطقه صحبت کرد و بدین ترتیب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را توضیح داد. به گفته این دیپلمات، حضور آمریکا در این کشور برای بیش از دو دهه خسارات زیادی به آن وارد کرده است. برای جبران این خسارات، سیاستمداران افغانستان "باید تصمیم های دشوار بگیرند" و گفتگو کنند.

وخیم شدن اوضاع در افغانستان

چهارشنبه 7 ژوئیه ، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه  گفت كه اوضاع در افغانستان به سرعت رو به وخامت می رود. وزیر خارجه روسیه   این موضوع را به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پیوند داد.

لاوروف گفت: ما از نزدیک آنچه در افغانستان اتفاق می افتد را دنبال می کنیم که اوضاع در آنجا از جمله در رابطه با خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای ناتو به سرعت رو به وخامت می رود .

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: به هر ترتیب ، مسکو به تعهدات خود در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه خواهد داد و همه کارها را برای سرکوب تجاوز انجام خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: نمایندگان دبیرخانه این سازمان برای ارزیابی وضعیت موجود از منطقه مرزی بازدید کردند.

آنچه در تاجیکستان اتفاق می افتد

7 ژوئیه، مقامات تاجیکستان به دلیل وضعیت در مرز با افغانستان ، که پس از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه رخ داده، از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کردند. به گفته حسن سلطانوف، نماینده دائمی تاجیکستان در این سازمان، مرز بین دو کشور یک منطقه کوهستانی بغرنج است و کنترل آن در شرایط فعلی برای رهبری تاجیکستان دشوار است.

در همین حال ، شبه نظامیان طالبان هر بیشتر و بیشتر به مرزهای تاجیکستان نزدیک می شوند. آنها به سربازان افغانی در نزدیک مرز حمله و سه ایست بازرسی را تصرف کردند در حالی که سربازان افغان به خاک تاجیکستان عقب نشینی نمودند. تاجیکستان در شرایط افزایش تنش در منطقه، از بسیج نیروهای ارتش خود خبر داد. سیاستمداران و کارشناسان این نگرانی را دارند که روسیه با هجوم پناهندگان از آسیای میانه روبرو شود. 8 ژوئیه، طالبان پرچم خود را بر روی پل بین افغانستان و تاجیکستان به اهتزاز درآوردند.

آیا نیروهای روسی وارد افغانستان می شوند؟

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال ورود نیروهای مسلح روسیه به افغانستان اظهار داشت که پاسخ واضح است.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در دانشگاه فدرال خاور دور گفت: "آیا ما قصد داریم نیروهای خودمان را در وارد افغانستان كنیم؟ من معتقدم كه جواب واضح است."

لاوروف همچنین گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی  احتمال کمک رسانی به تاجیکستان را در صورت حمله شبه نظامیان از افغانستان بلافاصله بررسی خواهد کرد. وی گفت: "اگر حمله ای به تاجیكستان صورت گیرد ، بلافاصله مورد بررسی سازمان پیمان امنیت جمعی  قرار می گیرد."

وزیر امور حارجه روسیه  تأکید کرد که در نتیجه در جا زدن روند سیاسی در افغانستان ، محل هایی ایجاد می شود که شبه نظامیان داعش (سازمان ممنوعه در روسیه)  به آنها کشیده می شوند . وی گفت: علاوه بر این داعش  به طور هدفمند در استانهای شمالی افغانستان و در مرزهای متحدان ما قرار دارد."

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز  در تاریخ 5 ژوئیه گفت که مسکو برای اعزام نیروهایکسلح  روسیه به افغانستان با کابل مذاکره نمی کند.

نه ، هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز این موضوع را تکذیب کرد

نقش ایالات متحده آمریکا

اوضاع در افغانستان به ویژه پس از متشنج شد كه آمریكا و كشورهای غضو ناتو اول ماه مه خروج رسمی نیروهای خود  از این كشور را آغاز كردند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفت ارتش آمریكا تا یازده سپتامبر افغانستان را كاملاً ترک خواهد كرد. ترکیه قصد دارد امنیت ، به ویژه در  فرودگاه پایتخت افغانستان را پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی تأمین کند. ایالات متحده همچنین از تاجیکستان ، قزاقستان و ازبکستان خواسته است به طور موقت میزبان حدود نه هزار نفر افغان باشند که در طول مبارزات خود به آمریکایی ها کمک کردند.

8 ژوئیه  بایدن تصریح کرد که نیروهای آمریکایی تا  31 اوت بطور قطعی از افغانستان خارج می شوند. وی در عین حال سقوط دولت افغانستان را پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور منتفی دانست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала