ادامه مذاکرات سیاسی چین و عراق

© Photo / Pixabay / Zhushenjeادامه مذاکرات سیاسی چین و عراق
ادامه مذاکرات سیاسی چین و عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2021
اشتراک
دور جدید مذاکرات سیاسی میان بغداد و پکن با حضور قائم مقام وزارت خارجه عراق و معاون وزیر خارجه چین برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، دور سوم رایزنی‌های سیاسی میان عراق و چین به ریاست «نزار خیرالله»، قائم‌مقام وزیر امور خارجه عراق و «دنگ لی»، معاون وزیر امور خارجه چین، با مشارکت «شورش خالد سعید» سفیر عراق در چین انجام گردید.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، مهمترین تصمیمات اتخاذی در این دور از مذاکرات، توسعه روابط دوجانبه و شیوه‌های تقویت آن و بررسی قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک برای دو طرف بود.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عراق با انتشار این خبر نوشت: «دوطرف بر تطبیق مواضع در خصوص ضرورت حل مسالمت‌‌آمیزمشکلاتی که خاورمیانه از آن رنج می‌برد و تاثیری منفی بر امنیت و ثبات کل منطقه می‌گذارد، تاکید کردند».

نخست وزیر عراق: روابط بسیار خوبی با رئیسی دارم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2021
نخست وزیر عراق: روابط بسیار خوبی با رئیسی داریم

بنا بر این گزارش؛ دو طرف بر ضرورت هماهنگی مستمر برای مقابله با ویروس کرونا، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و تبادل اطلاعات درباره گروه‌های تروریستی تاکید کردند.

دنگ لی در این دیدار تاکید کرد که دولت چین از پروسه انتخاباتی که قرار است اکتبر آتی در عراق برگزار شود حمایت و از تلاش‌های عراق برای کاهش تنش در منطقه با ارائه طرح‌های ابتکاری میان کشورهای منطقه تقدیر می‌کند. چین همچنین با تمام توان از بازگشت عراق به نقش و جایگاه مهم و فعال در منطقه حمایت می‌کند.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

گفته می‌شود مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا نیز تاوان همین نزدیک شدن او به چین بود و دولت پس از او به نخست‌وزیری الکاظمی نیز برای لغو قراردادها با چین تحت فشار شدید است.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. با آنکه دولت عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند.

«محمد صالح» مشاور امور مالی نخست‌وزیر عراق، چند ماه پیش گفت که توافق بغداد - پکن که سال گذشته اجرای نشد، پس از تصویب قانون بودجه دولت فدرال در سال ۲۰۲۱، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

پس از آن، «حسن ناظم» سخنگوی هیأت دولت عراق، تصریح کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور آغاز اجرای توافق‌نامه چین را صادر کرده و اجرای این توافق‌نامه زمان زیادی خواهد برد.

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق پیش‌تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه‌گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی کرده است و در حال حاضر تنها ۱۰۰ میلیون دلار در این صندوق وجود دارد.

دولت عراق چندی پیش از امضای توافقنامه و تفاهمنامه همکاری با مصر و اردن در زمینه‌های بازسازی، آموزش، زیرساخت‌ها و بخش بهداشت خبر داد امری که به اعتقاد کارشناسان، تلاشی برای یافتن جایگزین نامناسب برای توافق با پکن است.

هرچند که نخست‌وزیر عراق از کارنامه دولت خود دفاع می‌‌کند و می‌گوید دولتش هیچ یک از توافق‌های امضا شده بین عراق و چین را لغو نکرده و اجرای توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای عربی و خارجی در گرو تصویب لایحه بودجه سال آتی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала