اولیانوف: بعید است آمریکا دوباره از برجام خارج شود

© Sputnik / Alexandr Natruskin  /  مراجعه به بانک تصاویر اولیانوف: بعید است آمریکا دوباره از برجام خارج شود
اولیانوف: بعید است آمریکا دوباره از برجام خارج شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
اشتراک
اگر آمریکا دوباره از معامله هسته ای با ایران پس از احیای آن، خارج شود، جواب ایران جدی ‌تر و شدیدتر از گذشته خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین اعلام نمود که اگر آمریکا دوباره از معامله هسته ای با ایران پس از احیای آن، خارج شود، جواب ایران جدی ‌تر از گذشته و واکنش تهران بمراتب شدید‌تر خواهد بود.

روز 20 ژوئن، دور ششم مذاکرات وین در رابطه با احیای برجام به پایان رسید که بازگشت واشنگتن به معامله هسته ای با ایران را درنظر می گیرد. این مذاکرات از ماه آوریل در پایتخت اتریش ادامه دارد.

میخائیل اولیانوف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«بسیاری از کاربران سوال می کنند که آیا تضمین آن وجود دارد که آمریکا دوباره برجام را پس از احیای آن ترک نکند. به عقیده من بهترین تضمین «تجارب منفی گذشته» است. اگر آمریکا دوباره همان اشتباه را تکرار کند، ایران می تواند  پاسخ سخت تر و جدی تری بدهد. در اینصورت هیچکس از این امر خوشش نخواهد آمد».

واشنگتن پست: بایدن تمایل زیادی برای نزدیکی به اسرائیل ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
واشنگتن پست: بایدن تمایل زیادی برای نزدیکی به اسرائیل ندارد

هنوز تاریخ برگزاری هفتمین دور مذاکرات تعیین نشده است، اما احتمال دارد که آن آخرین دور مذاکرات باشد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала