ادامه مذاکرات هسته ای وین در دولت رئیسی در صورت عدم موفقیت روحانی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
سخنگوی دولت ایران بیان داشت: از ابتدای آغاز رقابت های انتخاباتی تکرار کرده ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه شنبه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه دولت جناب روحانی این است که نهایی سازی برجام را به دولت بعد بسپرد یا اینکه در روزهای باقی مانده به فرجام برساند؟ گفت: از ابتدای آغاز رقابت های انتخاباتی تکرار کرده ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد و بر اساس سیاست های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر انقلاب و نهادهای بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره کنندگان شرایط را به تصمیم گیری به نهادهای بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نخواهند شد.

سخنگوی دولت افزود: در حال حاضر تقریباً درباره همه اختلافات مهم طرفین، تفاهم کلی صورت گرفته و اسناد مربوطه آماده شده است. اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده ایم. آن‌چه باقی ‌مانده بیش از آن‌که به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفت‌وگوها شویم. همانطور که آقای عراقچی اشاره کرده، هفته آینده ممکن است اخرین دور مذاکرات در وین باشد که البته این مسئله  بستگی به تصمیم طرف های مقابل و اراده آنها برای به نتیجه رسیدن گفتگوها دارد. بنابراین در جریان طبیعی امور، در صورتیکه دیگر طرف ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.

رئیسی: سیاست خارجی دولت ما محدود به برجام نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
رئیسی: سیاست خارجی دولت ما محدود به برجام نیست

ربیعی خاطر نشان کرد: همان گونه که ملاحظه کردید آقای روحانی رئیس جمهور بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد کرونا ‌به دفتر آقای رئیسی در قوه قضاییه رفتند و ضمن اعلام آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهمترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تامین کالا را مطرح کردند. همچنین در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره کننده برجام، صحبتهایی انجام شد. دیروز هم آقای ظریف با ایشان دیدار کرد. همچنین آقای عراقچی هم جلسه‌ای با رئیس جمهور منتخب داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала