ترامپ روسیه را تنها برنده اجلاس ژنو دانست

© REUTERS / Jonathan Drakeترامپ روسیه را تنها برنده اجلاس ژنو دانست
ترامپ روسیه را تنها برنده اجلاس ژنو دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2021
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که واشنگتن از دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن رهبران روسیه و آمریکا چیزی دریافت نکرد اما این جلسه برای مسکو به خوبی پیش رفت.

به گزارش اسپوتنیک، وی در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: " چیزی به دست ما نرسید، صحنه را به روسیه دادیم و هیچ چیزی نگرفتیم."

ترامپ افزود که ایالات متحده نتوانست ازاجرای طرح  "نورد استریم ـ 2" جلوگیری  کند که انجام آن مهم بود.

ترامپ خطاب به بایدن: در دیدار با پوتین خوابت نَبَرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
ترامپ خطاب به بایدن: در دیدار با پوتین خوابت نَبَرد

به گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، روسیه از این اجلاس پیروز شد. ترامپ گفت: "من فکر می کنم روز خوبی برای روسیه بود."

ترامپ همچنین گفت که روابط ایالات متحده و روسیه می تواند "باورنکردنی" باشد. وی گفت: "آنها به اقتصاد و ما به چیزهایی كه آنها دارند، نیاز داریم. آنها از نظر منابع معدنی دارای سرزمین بسیار ارزشمندی هستند."

ارباب سابق کاخ سفید در عین حال ادعا کرد با ولادیمیر پوتین روابط بسیار خوب داشت اما گفت: "اهیچ کس نسبت به روسیه به اندازه او سختگیر نبود."

اولین دیدار پوتین و بایدن روز چهارشنبه در ژنو برگزار شد و  مذاکرات آنها  4 ساعت و نیم ادامه داشت. رهبر روسیه در پایان این مذاکرات گفت که با همتای آمریکایی خود توافق کرده که رایزنی ها را در مورد ثبات استراتژیک در سطح ادارات مربوطه دو کشور آغاز شود. به گفته وی، هر دو کشور آگاه هستند که مسئولیت خاصی در مورد ثبات استراتژیک در جهان دارند.

علاوه بر این ، سران دو کشور بیانیه مشترکی را صادر کردند. در این بیانیه از تعهد مسکو و واشنگتن به این اصل صحبت می شود که در جنگ هسته ای هیچ برنده ای نمی تواند وجود داشته باشد و هرگز نباید چنین جنگی رخ دهد. همین اصل توسط رهبران اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در دیدار آنها در ژنو در سال 1985 مطرح شده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала