سازمان ملل اعتراف کرد تحریم‌ها پرداخت حق عضویت را برای ایران دشوار می سازد

CC0 / jensjunge / سازمان ملل
 سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
تحریم‌هایی که از سوی کشورها علیه ایران برقرار شده‌اند مانع از آن می شود که ایران بتواند بموقع حق عضویت خود را پرداخت کند.

به گزارش اسپوتنیک استفان دوجاریک نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد تحریم هایی که از سوی کشورها علیه ایران برقرار شده‌اند مانع از آن می شود که ایران بتواند بموقع حق عضویت خود را پرداخت کند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت گفت:« ما در حال مذاکرات بسیار فشرده‌ای با ایران در این خصوص هستیم و اینکه آنها چطور باید حق عضویت خود را پرداخت کنند.  این موضوع ربطی به عدم فعالیت ما یا آنها در این زمنیه ندارد. همانطور که شما می دانید، ایران تحت تحریم های دو جانبه برخی کشورهاست که پرداخت حق عضویت را دشوار می سازد. اما بحث ها در این رابطه ادامه دارد».

گفتگوی وزیر دفاع آمریکا با ولیعهد عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
گفتگوی وزیر دفاع آمریکا با ولیعهد عربستان

شایان ذکر است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز 3 ماه ژوئن (پنج‌شنبه) در پیامی توئیتری به تصمیم سازمان ملل متحد برای تعلیق حق رأی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت در توئیتر نوشت:« در جهان «حقایق وارونه»، سازمان ملل ایران را به دلیل دیرکرد پرداخت، از حق رأی در مجمع عمومی محروم می‌سازد. آنچه در نظر نگرفته‌اند: تروریسم اقتصادی ایالات متحده از اینکه ایران پول خرید مواد غذایی را بدهد ممانعت کرده است، چه برسد به معوقات سازمان ملل. ضمناً سازمان ملل می‌تواند حق السهم را از 110 میلیون دلاری که ایالات متحده در راهزنی اخیرش به سرقت برده، بگیرد».

مدتی پیش،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه ایران همواره در پرداخت حق عضویت خود به سازمان ملل به موقع عمل کرده است‌، گفته بود که مشکل پیش آمده در سال گذشته نیز به دلیل بلوکه کردن مسیر پرداخت از طرف آمریکا بوده است.

وی افزود که در مذاکرات صورت گرفته با خزانه‌ داری سازمان ملل، ضمن ارائه راهکار پیشنهادی انتقال پول از محل منابع مالی ایران در کره جنوبی، مقرر شد که آن سازمان ضمن تلاش برای رفع موانع انتقال پول تخصیص یافته از طرف ایران، مجوز اوفک در زمینه انتقال پول را پیگیری کند. اخیرا این مجوز صادر شده و مسیر برداشت مبلغ حق عضویت از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده است و این پرداخت به زودی صورت خواهد گرفت.

پیشتر دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه ای به ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که حق رای ایران و جمهوری آفریقای مرکزی در مجمع عمومی این سازمان به دلیل تاخیر در پرداخت حق عضویت در این سازمان به حالت تعلیق در می آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала