مسکو: گزارش آژانس ابزاری برای تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام است نه بر اوضاع ایران

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر مسکو: گزارش آژانس ابزاری برای تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام است نه بر اوضاع ایران
مسکو: گزارش آژانس ابزاری برای تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام است نه  بر اوضاع ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
اشتراک
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر وسیله ای برای تأثیرگذاری بر مذاکرات در مورد توافق هسته ای برجام است تا اوضاع داخلی ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری.

به گزارش اسپوتنیک، بلومبرگ پیشتر با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران در شش هفته گذشته 2.4 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد تولید کرده است. این در حالی است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نرخ غنی سازی را 3.67 ٪ در نظر گرفته است. ایران قبلاً از این تعهد دست برداشته بود . آژانس انرژی اتمی نیز ابراز نگرانی کرده  که ایران نتوانسته درباره وجود آثار ذرات اورانیوم را در چند تأسیسات اعلام نشده خود توضیح دهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
سخنگوی دولت ایران: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد

دیپلمات روس به خبرنگاران گفت: "من این گزارش را وسیله ای برای تأثیرگذاری بر اوضاع سیاسی داخلی ایران نمی دانم  اگرچه شاید کسانی دارند از این طریق اطلاعاتی را به فضای عمومی منتقل می کنند."

با این حال طبق گفته ریابکوف، اسناد آژانس بین المللی انرژی هسته ای فقط برای متخصصانی بوده  که در کانال های این سازمان کار می کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: "ظاهراً همه این اسناد بیشتر برای تاثیر گذاری  در روند مذاکرات وین تنظیم شده اند تا بر اوضاع سیاسی داخلی در ایران."

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین  امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  

ایران در سال 2019 - دقیقاً یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق - کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه از جمله  کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد. در پایان سال 2020 ، ایران قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است.

دانشمندان هسته ای ایران مطابق با قانون مصوبه مجلس درجه غنی سازی اورانیوم را به 60٪ رسانده اند (توافق هسته ای غنی سازی را 3.67٪قرار داده) و همچنین امکان بازرسی ها از سوی آژانس انرژی اتمی را از 23 فوریه محدود کرده اند. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала