نگرانی آمریکا از رآکتور هسته‌ای محرمانه چین

© Fotolia / Boggyچین
چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
اشتراک
در رآکتورهای محرمانه جین می توان پلوتونیوم تسلیحاتی تولید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله « Popular Mechanics»، آمریکا نسبت به ساخت رآکتور هسته‌ای محرمانه در چین ابراز نگرانی کرد. این راکتورها که آغاز به کارشان در سال های 2023 و 2026 برنامه ریزی شده است، هر دو از نوعی به نام China Fast Reactor 600 (CFR-600) هستند.

واکنش هسته ای در این نوع راکتور سوخت بیشتری از آن چه استفاده می کند، تولید می کند و این همان چیزی است که توجه دانشمندان از سراسر جهان را به سوی خود جلب کرده است. هدف بیشتر نیروگاهی های هسته ای استفاده از بیشترین سوخت ممکن و نه تولید بیشتر آن است.

صالحی: اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
صالحی: اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد

در جزیره ای کوچک به نام چانگبیائو (Changbiao) در استان فوجیان چین، شرکت ملی هسته ای چین در حال ساخت دو راکتور هسته ای مرموز است که توجه و البته نگرانی جهانی بسیاری را به به سوی خود جلب کرده اند. وقتی راکتور پلوتونیوم تولید می کند، پلوتونیوم به راحتی می تواند به سلاح های هسته ای تبدیل شود.

درون CFR-600 سوختی به نام اکسید مخلوط (MOX) وجود دارد که از پلوتونیوم ضایعات هسته ای و اورانیوم تهی شده ساخته می شود. این مرحله بعدی فرآیندی است که چین در سال 2003 با طراحی راکتور سریع آزمایشی چین (CEFR) آغاز کرد. هر یک از دو راکتور CFR-600 توانایی تولید 1500 MWt و 600 MWe انرژی را دارند.

به گفته کارشناسان مرکز آموزش سیاست های منع گسترش سلاح های هسته ای (NPEC)، با توجه به مقدار پلوتونیوم قابل تبدیل به سلاح که راکتورهای سریع تولید خواهند کرد، چین می تواند تا سال 2030 تعداد 1,270 کلاهک جنگی هسته ای در اختیار داشته باشد. به گفته کارشناسان، چین برنامه هسته ای خود را هرچه بیشتر غیر شفاف دنبال می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала