اتحادیه اروپا، انتخابات در سوریه را به رسمیت نشناخت

© AP Photo / Virginia Mayo جوزپ بورل
 جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
اشتراک
بورل: این انتخابات آزاد و عادلانه نبود.

به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را که چندی پیش برگزار شد، به رسمیت نمی شناسد.

وی در ادامه افزود:«این انتخابات انگیزه ای برای حل و فصل درگیری در سوریه نخواهند بود و به عادی سازی مناسبات جامعه جهانی با رژیم حاکم در سوریه منجر نخواهد شد. ازاینرو ما نمی توانیم این فرایند را به رسمیت بشناسم».

به گفته ناظران از بین هیئت نمایندگی پارلمانی روسیه به ریاست دمیتری سابلین، رأی گیری در چارچوب موازین بین المللی برگزار شد و شرکت زیاد مردم از صبح تا دیروقت شب از همه انتظارات فراتر رفت.

قدردانی وزیر خارجه سوریه از حمایت های ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
قدردانی وزیر خارجه سوریه از ایران و روسیه

گفتنی است که وزیران خارجه کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ۲۵ مه با انتشار بیانیه‌ای انتخابات ریاست جمهوری سوریه را محکوم کرده بودند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز ۲۶ مه برگزار ‌شد. بشار اسد در این انتخابات پیروز شد. این دومین بار از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی است که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار می‌شود. بشار اسد نیز در سال ۲۰۰۰ پس از مرگ پدرش در انتخاباتی که در آن رقیبی نداشت، ۹۷ درصد آرا را به دست آورد و پیروز شد. او اکنون ۲۱ سال است که زمام قدرت را در دست دارد.

از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون نزدیک به ۳۹۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. ۸۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند.

جنگ سوریه با یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه آغاز شد که از 26 ژانویه 2011 شروع شده‌است که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهار عربی است. حکومت سوریه از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала