واکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها

© REUTERS / Chris J Ratcliffeواکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها
واکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
اشتراک
ایالات متحده آمریکا مطمئن نیست که مذاکرات در وین در خصوص پرونده هسته ای ایران به پایان نزدیک باشد، از آنجا که واشنگتن به آمادگی تهران برای بازگشت کامل به برجام مشکوک است.

به گزارش اسپوتنیک، انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در این خصوص اطلاع داد.

متن مصاحبه ی وی روز پنج شنبه توسط دفتر خبری وزارت خارجه آمریکا منتشر شد.

رئیس جمهور ایران: در مذاکرات وین درباره مسائل اساسی و مهم به توافق رسیدیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
رئیس جمهور ایران: در مذاکرات وین درباره مسائل اساسی و مهم به توافق رسیدیم

از بلینکن خواسته شد که درباره سخنان حسن روحانی نظر دهد. روحانی پیشتر گفته بود که نمایندگان غربی در مذاکرات در وین برای لغو تحریم های اصلی علیه ایران توافق کرده اند و اکنون بحث در خصوص برخی نکات جزئی در حال انجام است. از وزیر خارجه آمریکا خواسته شد که نظر خود را در اینباره بگوید و اینکه آیا توافق اصولی بدست آمده است یا خیر.

بلینکن خاطر نشان کرد: « من فکر می کنم که این برای ما یک خبر بود برای اینکه فکر می کنم ما اکنون در دور پنجم مذاکرات در وین هستیم. حدس می زنم که شما در جریان باشید که این مذاکرات غیر مستقیم است. ما به طور مستقیم با ایران مذاکره نمی کنیم. این کار از طریق اتحادیه اروپا و سایر شرکا انجام می شود. من معتقدم که ما بیشتر روشن کرده ایم که هر یک از طرفین باید کاری انجام دهد تا به اجرای برجام بازگردد اما سوال بی پاسخ این است که آیا ایران در واقع آماده است که به برجام بازگردد. هنوز چیزی معلوم نیست.»

پیشتر حسن روحانی گفت:‌ ما در مسائل اساسی و مهم با کشورهای چهار به اضافه یک به توافق رسیدیم. البته مواردی هست که در حال گفت و گو و قابل حل است و اصولی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند، این اصول هم همیشه مدنظر مذاکره‌کنندگان در وین است.

گفتنی است نشست کمییسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) عصر دیروز (سه‌شنبه) چهارم خرداد در گرندهتل شهر وین به مدت حدود یک ساعت و نیم برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که سوم خرداد ماه تفاهم اسفند ماه ایران و آژانس در خصوص ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس برای یک ماه دیگر تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала