رئیس جمهور ایران: در مذاکرات وین درباره مسائل اساسی و مهم به توافق رسیدیم

© AP Photo / Iranian Presidency Officeرئیس جمهور ایران: در مذاکرات وین درباره مسائل اساسی و مهم به توافق رسیدیم
رئیس جمهور ایران: در مذاکرات وین درباره مسائل اساسی و مهم به توافق رسیدیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تاکید کرد پیشرفت هیات مذاکره کننده ایران در وین قابل ملاحظه است.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی گفت:‌ ما در مسائل اساسی و مهم با کشورهای چهار به اضافه یک به توافق رسیدیم. البته مواردی هست که در حال گفت و گو و قابل حل است و اصولی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند، این اصول هم همیشه مدنظر مذاکره‌کنندگان در وین است.

مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
گزارش و تحلیل
فرصت طلایی غرب در مذاکرات وین

وی گفت:‌ این اصول این است که آنچه تعهد آنهاست باید به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند و آنچه تعهد ما است، انجام خواهیم داد. البته به دلیل بدعهدی آمریکا در این سه سال و نیم،  ایشان فرمودند اول آمریکا به تعهدهای خود عمل کند که در صورت درست بود ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: ساز و کار این اقدام خیلی پیچیده نیست و می‌توان آن را به نحوی سامان داد که آمریکا آغاز کننده باشد. آمریکایی‌ها نباید شک کنند که حتما باید آغاز کننده باشند و ما آن را بررسی می‌کنیم و من هم به عمده وزارتخانه‌ها و مسئولانی که در این زمینه مسئولیت دارند مانند وزارت نفت،  وزارت راه، وزارت صمت، بانک مرکزی دستورهای لازم را و این مسیر خیلی پیچیده نیست و ما می‌توانیم عبور کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم دولت یازدهم و دوازدهم موضوع برجام بود، عنوان کرد: دولت از سال ۹۲ تا ۹۴ برجام را ایجاد کرد. ایجاد برای دولت یازدهم است و از ثمره آن تا اول سال ۹۷ بهره‌برداری کردیم. اما در سال ۹۷ شری در آمریکا به نام ترامپ بود که تحت تاثیر صهیونیست‌ها،  تندروها و ارتجاع منطقه، از یک توافق بسیار مهم که هر یک از سران دنیا در گفت و گو با بنده مانند رییس جمهوری چین از آن به عنوان یکی از بهترین توافقات بین المللی نام می‌بردند، خارج شد.

 روحانی افزود: همه در دنیا قبول دارند که برجام توافقی مهم برای تعامل و امنیت منطقه و ملی است و این توافق در دولت یازدهم ایجاد و در دولت دوازدهم که این شر آمد و از توافق خارج شد، ‌ هدف دولت ابقای برجام پس از ایجاد آن بود.

وی ادامه داد: اگر برجام به طور کامل از بین می‌رفت، ما به همه قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت بازمی‌گشتیم و حقوق‌دانان و سیاسی‌های کشور به خوبی می‌دانند بازگشت به فصل هفت شورای امنیت یعنی چه. اما ما اجازه ندادیم این اتفاق رخ دهد که این نخستین شکست ترامپ بود. زیرا او می‌خواست از برجام خارج شود و بعد ما خارج شویم تا موضوع در شورای امنیت بررسی شود که ما اجازه ندادیم این کار انجام شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مذاکره امروز ما با مذاکره سال ۹۲ فرق می کند، گفت:‌ در سال ۹۲ طرف مقابل دست بالا داشت و ۶ تا ۷ قطعنامه شورای امنیت در دستش و دست ما خالی بود. ولی با آن سختی ایستادیم تا این توافق انجام شود. اما امروز بر عکس است و ما دست بالا داریم زیرا طرف مقابل خلاف قطعنامه  ۲۲۳۱ و خلاف توافق ۷ کشور عمل کرده است و اکنون ما درباره برجام بحث نمی‌کنیم و همه آن را قبول دارند. بلکه بحث در موضوع اجرای برجام است که آمریکا چگونه به برجام بازگردد.

حسن روحانی با بیان اینکه هدف امروز مذاکره چگونگی رفع تحریم‌ها و اجازه دادن ما برای بازگشت طرف مقابل به برجام است، گفت:‌ در سال ۹۲ که مذاکره می کردیم، آمریکا چند ضربه اساسی با قطعنامه به ما زده و ما مجروح بودیم و مذاکره کردیم. اما امروز به عنوان پیروز مذاکره می‌کنیم و در این سه سال و نیم ملت ما با صبر و مقاومت خود، همه توطئه‌های آنها را خنثی کرد و پیروز شدند و هر کاری آنها از نظر سیاسی علیه ما انجام دادند، شکست خورد.

روحانی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم برجام ابقا شد و اکنون به دنبال احیای آن هستیم، گفت: ایجاد برجام، ‌ ابقا و احیای برجام سه موضوع مهم در این زمینه بود و برجام اکنون در شرایطی است که ما به راحتی می‌توانیم قدم‌های بعدی را تمام کنیم.

وی در ادامه گفت: من افتخار می کنم که دولت دوازدهم به عهدی که به مردم کرده بود وفا کرد. همه چیز امروز برای توافق آماده است و قدرت هم داریم مذاکره می کنیم و این یکی از وظایف بزرگ ما بود البته در کنار آن هم باید مساله کرونا را به جایی برسانیم. من گفتم که دلم می خواهد زمانی که دولت سیزدهم کارش را شروع می کند در مساله تحریم و کرونا همه تکلیف روشن شده باشد. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала