گزارش و تحلیل

ربیعی: تحریم ها نوعی اشغالگری در شکل جدید است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ماه سخنرانی کرد.

سخنگوی دولت ایران گفت: دیروز سالروز آزادی خرمشهر و نقطه عطفی تاریخی در راه پیروزی نهایی ملت ما در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم بعثی بود. محمد جهان‌آرا روزی که خرمشهر را غصب کردند ، چه زیبا گفت:«بچه‌ها اگر شهر سقوط کرد؛ دوباره فتحش میکنیم؛ مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند». آزادسازی خرمشهر نماد ایمان سروقامت شهیدانی بود که نامشان را تا ابد بر تارک این خاک و بوم نشاندند. آزادی خرمشهر به عنوان الگویی از "مقاومت یک ملت در مقابل ظلم و تجاوز" برای همیشه در تاریخ ایران و جهان ثبت شد.

وی در ادامه افزود: امروز یک حادثه تاریخی صرف نیست بلکه نمادی است از مقابله با اشغالگری و تعرض به حق تعیین سرنوشت یک ملت‌؛ چه در بُعد مادی و اشغال سرزمینی و چه در بُعد معنوی و سلب حقوق مشروع برای یک زندگی شرافتمندانه است، که متاسفانه هنوز کانون های ظلم و شدادت در گوشه کنار جهان زندگی آزاد ملت ها را تهدید می کند. تجربه آزادسازی خرمشهر زیر قاب بزرگتر دفاع مقدس، ما را آب دیده کرد و به ما آموخت که ایستادن همدلانه و برادرانه در برابر زورگویی و ظلم تنها را نجات از آن است.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران تحریم ها را در بعد تروریستی نوع اشغالگری در شکل جدید عنوان کرد و اظهار داشت: الگوی مقاومت در فتح خرمشهر را می‌توان برای این سالها نیز دوباره تکرار کرد؛ سالهایی که با تجاوز به حقوق ملت از طریق تحریم‌های ظالمانه ترامپ همراه شده است. تحریم‌هایی که در بُعد تروریستی کنونی، نوعی اشغالگری در شکل جدید است.  اگر آن روزها، خاک، غصب شد؛ امروز، حق زیست ملت ایران مورد تعرض قرار گرفته است؛ اما به تاسی از شهدای فتح خرمشهر پیروزی، به مردم و گروه‌های سیاسی می گوییم که این اشغال‌گری جدید را هم که در قالب تحریم ظهور کرده، دوباره شکست خواهیم داد.

ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
گزارش و تحلیل
لفاظی های آمریکا در حالی که ایران هنوز چندین قدم در برجام جلوتر است

برای نسل ما که آن روزها را دیده ایم عجیب نیست که عاملان و آمران آن جنایت اشغالگرانه در خرمشهر و این جنایت انسانی در سلب حق زندگی آزادانه و رها از بند تحریم و البته جنایت سازمان یافته دیگری در سرزمین های اشغالی فلسطین که در روزهای اخیر به حقارتی دیگر از سوی محور مقاومت تن در داد، هنوز همبستگی خود را ادامه داده اند. شهدا و رزمندگان ما تنها با خون و شهامت خود خرمشهر را آزاد نکردند بلکه قبل از آن با ایمان به خدا توأم با خودآگاهی نسبت به حق تعیین سرنوشت و عزت و عظمت نهفته در هویت دینی و ملی ما بود که آن اراده مهیب و شکست ناپذیر را در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند. امروز هم برای آزادسازی ایران عزیزمان از بند تحریم ها پیش از هر چیز به تجدید خودآگاهی و وفاق ملی نسبت به حق سلب ناشدنی مردم در بهره مندی از اقتصاد بدون تحریم نیاز داریم. باید مراقب بود آدرس غلط درباره بانی این تجاوز ندهیم. مراقب باشیم تا متجاوز معاصر تاریخ ایران را از تعدی‌ به حقوق ملت، تبرئه نکنیم. نتیجه تبرئه متجاوزان، مشروعیت‌بخشی به تحریم و رسمیت‌دادن به اِشغال است. ما اطمینان داریم و اطمینان می دهیم که ملتی که حریم سرزمین اش را با خون و جان پاس داشته، در برابر تحریم و تحریم گران هم سر فرود نخواهد آورد.   

آقای دکتر علی ربیعی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰نیز بیان کرد: این روزها بحث های انتخابات ریاست جمهوری مطرح است.

دولت نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندیهای فردای ایرانیان در جهان پر آشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری ، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت. مشارکت حداقلی به نفع هیچ کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود.

عمیقا باور داریم که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در عدم مشارکت؛ دولت عمیقا باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن پاسداری شود؛ دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این ها هستند که مکلف‌اند و موظف.

وی در پایان تقویت مشارکت در انتخابات را زمینه ساز تداوم، ثبات، امنیت و پیشرفت کشور دانسته و تاکید کرد: از این روز دولت، از همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала