وزیر سوری: قدرت سوریه در داشتن دوستانی مثل ایران و روسیه است

© Sputnik / Mikhail Voskresensky سوریه
 سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2021
اشتراک
تا کنون یک میلیون آواره به سوریه بازگشته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، حسین مخلوف، وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه در باره آخرین روند بازگشت آوارگان سوری و اقدامات انجام‌شده از سوی دولت سوریه تعریف کرد.

مهمترین محورهای مصاحبه با وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه بدین قرار است: برنامه دولت سوریه اساساً بر اولویت بازگرداندن پناه‌جویان از داخل یا خارج استوار است. برنامه کاملاً یکپارچه‌ای برای بازگشت آوارگان سوری داخل کشور و پناه‌جویان خارج از کشور تدارک دیده شده است.

 فرمان‌های عفو صادرشده توسط رئیس جمهور بشار اسد تأثیر زیادی در اطمینان بخشیدن به سوری‌ها داشته و باعث بازگشت تعداد زیادی از آنها شده است.  هیچ مانعی در راه بازگشت هیچ شهروند سوری وجود ندارد، از هر دیدگاه و فکر و اندیشه‌ای که باشد، آنچه مهم است این‌که بازگردد و به حق و وظیفه خود در بازسازی و آبادانی کشور عمل کند.

انتشار تصاویر تسلیحات جدید سپاه پاسداران ایران + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2021
انتشار تصاویر تسلیحات جدید سپاه ایران + ویدئو

 اقدامات دولت سوریه منجر به بازگشت بیش از یک‌میلیون سوری از خارج از کشور شده است که بیش از 450هزار نفر از آنها به‌صورت کاروان‌های سازمان‌یافته و هماهنگ‌شده با دوستان به کشور بازگشته‌اند.

 ایران، روسیه و مقاومت اسلامی لبنان دوستان و شرکای ما در جنگ برای آزادی کشور و سرزمین‌مان از تروریسم سازمان‌یافته و هدفمند هستند. هم‌اکنون بیش از 10هزار و 500 بخش صنعتی، مانند کارخانه‌جات و تأسیسات صنعتی و بیش از 2000 کارگاه تولیدی داریم و حدود 2500 واحد تولیدی نیز در دست ساخت است.

 اگر کمک‌های دوستان ایرانی و روسی نبود، شرایط دشوارتر و سخت‌تر بود. ما می‌دانیم چه دوستانی کنار ما بودند و واقعاً نیز شریک واقعی ما در تأمین نیازهای سوریه هستند و ما نیز به‌صورت مستمر با آنها در تماس هستیم.

 قدرت سوریه در دوستانش نهفته است که تنها به پشتیبانی اکتفا نمی‌کنند، بلکه شریک واقعی بودند و شهدایی را روی خاک این کشور از جمهوری اسلامی ایران گرفته، تا مقاومت لبنان و فدراسیون روسیه تقدیم کردند.

 وی در ادامه افزود:« به پناه‌جویان سوری می‌گویم «به کشورتان بازگردید، شما شریک و برادر دیگر شهروندان سوری هستید و همانند همه سوری‌ها از حق و حقوق کامل برخوردار هستید». دولت سوریه، با تمام ارگان‌ها و نهادهایش برای فراهم کردن زمینه بازگشت همه سوریها تلاش می‌کند.

لاوروف شرط دوستی روسیه با غرب را اعلام کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2021
لاوروف شرط دوستی روسیه با غرب را اعلام کرد

در خصوص آوارگان سوری داخل کشور و پناهجویان خارج از کشور، برنامه کاملا یکپارچه ای برای بازگشت آنها تدارک دیده شده، از سازماندهی امور آنها پس از بازگشت گرفته تا اطمینان بخشیدن به آنها، همه ما از فرمان‌های عفو صادر شده توسط رئیس جمهور مطلع هستیم که تأثیر زیادی در اطمینان بخشیدن به سوری‌ها داشته و سبب بازگشت تعداد زیادی از آنها شده است.

آخرین فرمان از این دست، فرمان شماره 7 مصوب سال 2021 است که به موجب آن، شهروندان سوری از پرداخت غرامت و جریمه به دلیل تأخیر در ثبت وقایع مدنی یا گرفتن شناسنامه یا کارت خانواده معاف می‌شوند، پیش از این هم فرمان شماره 1 سال جاری میلادی (2021) را داشتیم که فراری‌های از خدمت سربازی را عفو می کرد، قبل از آن نیز در همین سال 2021 ایشان جرایم قبل از تاریخ 22/3/2020 را عفو کردند.

 در سال 2019 نیز تعداد زیادی فرمانهای عفو صادر شد که به بازگشت سوری‌ها و اطمینان بخشیدن به آنها کمک کرد، نیاز به گفتن نیست که سازماندهی عالی این کار با تلاش همه طرفهای ذیربط انجام شده است. شما می‌دانید که در گذرگاه‌های مرزی، سالن‌هایی برای ارائه خدمات و تأمین نیازهای کسانی که از خارج به کشور باز می‌گردند، اختصاص داده شده است.

تا زمانی که درباره بازگشت داوطلبانه صحبت می کنیم، این موضوع شامل همه شهروندان سوری در هر نقطه که هستند، می‌شود و تشکر فراوان از جمهوری اسلامی داریم، به خاطر تمام آنچه در اختیار پناه سوریه قرار داده، اینجا نیز درب ها برای بازگشت باز است، به نظر من هماهنگی و سازماندهی با جمهوری اسلامی در این باره راحت تر است و بالطبع تصمیم‌گیری برای بازگشت به خواست و اراده سوری‌ها واگذار شده، اما از طرف ما درها را باز می‌کنیم و از کسانی که بازمی‌گردند، استقبال می‌کنیم و به طور کامل به آنها کمک می‌کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала