تهران: بازگشت ایالات متحده به برجام صد در صد به خود آمریکا بستگی دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد برجام تنها به شرطی می‌تواند احیا شود که ایالات متحده تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کرده و دریابد که چانه‌زنی در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب‌زاده در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی اخیرش با ان‌بی‌سی نوشت:

​در گفتگو با ان‌بی‌سی، تصریح کردم که بازگشت ایالات متحده به برجام ۱۰۰٪ به خود آمریکا بستگی دارد.

برجام می‌تواند احیا شود:

اما تنها در صورتی که ایالات متحده تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کرده و دریابد که چانه‌زنی در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت، زمانی که آمریکا برجام را امضا کرد.

چندین هفته است که پایتخت اتریش میزبان جلسات منظم رو در رو کمیسیون برجام و جلسات غیررسمی بین آنها است. تا به امروز، سه کارگروه ایجاد شده است، دو گروه - در مورد لغو تحریم های ضد ایرانی ایالات متحده و موضوع هسته ای - به دنبال اقدامات مشخصی هستند که باید برای بازگرداندن کامل توافق هسته ای توسط تهران و واشنگتن برداشته شود. وظیفه گروه خبره سوم توافق در مورد ترتیب این مراحل است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала