عمیق شدن بحران داخلی اسرائیل به نقل از مرکز مطالعات فلسطین

© Sputnik / Kristina Afanasyeva /  مراجعه به بانک تصاویر عمیق شدن بحران داخلی اسرائیل به نقل از مرکز مطالعات فلسطین
عمیق شدن بحران داخلی اسرائیل به نقل از مرکز مطالعات فلسطین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2021
اشتراک
مرکز مطالعات فلسطین ضمن شرح و بسط وضعیت سال گذشته و اخیر اسرائیل پیش بینی می کند که تحولات داخلی و جهانی از قدرت اسرائیل در سال ۲۰۲۱ می کاهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات راهبردی «مدار» که دفتر آن در رام‌الله قرار داد در گزارشی به بررسی تحولات فلسطین و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پرداخت.

در گزارش مرکز نقل شده است: تحولات اسرائیل تصویری متناقض را نشان می‌دهد؛ از یک طرف این رژیم مانند دولتی قدرتمند ظاهر می‌شود، گویا یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است اما از سوی دیگر یک دولت بحران‌زده از داخل است مخصوصا اینکه نتایج انتخابات اخیر این رژیم در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ که چهارمین انتخابات در دو سال اخیر بود تجزیه سیاسی در این رژیم را تعمیق کرد زیرا «اردوگاه» حامیان «بنیامین نتانیاهو» یا اردوگاه معارضان وی نتوانستند تعداد کافی از کرسی‌های کنست (پارلمان) برای تشکیل ائتلاف کوچک و پایدار را به دست آورند و و حتی سناریوی برگزاری انتخابات پنجم مطرح است.

در این گزارش ذکر شده است: رژیم اسرائیل در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) با هیچ تهدید راهبردی برای موجودیتش روبه‌رو نبود و در سطح سیاسی و امنیتی در محیط منطقه‌ای، آزادانه حرکت می‌کرد اما از طرف دیگر ویروس کرونا به همراه بحران سیاسی، یک خطر راهبردی داخلی بود که می‌توانست به تضعیف سازمان‌های دولتی و عدم اعتماد به آن تبدیل شود بنابراین «نظام داخلی اسرائیل» برای اولین بار به منبع تهدیدها و خطراتی تبدیل شد که ممکن است به امنیت داخلی ضربه وارد کند.

اسرائیل و آمریکا با ساخت موشک های دقت بالا توسط ایران مقابله خواهند کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2021
اسرائیل و آمریکا با ساخت موشک های دقت بالا توسط ایران مقابله خواهند کرد

آنها سه عامل را در شکل‌دهی این صحنه و کنترل ریتم روابط داخلی، خارجی و منطقه‌ای رژیم اسرائیل دخیل می‌داند؛ «حضور دونالد ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا در سال انتخابات، ادامه بحران سیاسی داخلی و شیوع کرونا»؛ اما این عوامل با پایان ۲۰۲۰ و آغاز ۲۰۲۱ تغییراتی داشت از جمله اینکه پس از تزریق واکسن، رژیم اسرائیل شاخص‌های خوبی در کنترل کرونا ثبت کرد، دوره ترامپ تمام شد و «جو بایدن» جای وی را گرفت و اینها با تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل در اراضی فلسطینی همراه شده است.

در ادامه گزارش پیش‌بینی می شود که این تحولات پیامدهای مهمی بر سیاسی رژیم اسرائیل در قبال مسأله فلسطین در آینده خواهد گذاشت و از قلدری اسرائیل در سال ۲۰۲۰ تا حدی خواهد کاست. از جمله عواملی که باعث این قلدرمآبی شد دولت ترامپ، برتری فناوری و نظامی اسرائیل و برخی موضوعات دیگر مانند سست بودن وضعیت راهبردی کشورهای عربی، اختلافات فلسطینی، وضعیت راهبردی منطقه‌ای، جنگ محورها و ائتلاف اسرائیل با کشورهای حاشیه‌ای در اروپا بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала