آمادگی بایدن برای رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه

© REUTERS / TOM BRENNERآمادگی بایدن برای رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه
آمادگی بایدن برای رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2021
اشتراک
جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا آماده است رسماً نسل كشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در آغاز قرن 20 میلادی را به رسمیت بشناسد و ممكن است در آینده ای نزدیک این کار را انجام دهد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال استریت ژورنال از طریق مقامات آمریکایی از این موضوع اطلاع پیدا کرده که به نظر آنها، چنین اقدامی می تواند روابط بین ایالات متحده و ترکیه را بیش از پیش وخیم تر کند.

کنگره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2019
تصویب قطعنامه «نسل‌کشی ارامنه» علیه ترکیه در سنای آمریکا

به گفته آنها ، بایدن طی بیانیه سالانه اختصاص داده شده به روز یادبود قربانیان نسل کشی ارامنه در 24 آوریل ، تبعید ، قحطی و قتل عام ارامنه توسط ترکان عثمانی را که از سال 1915 آغاز شد ، نسل کشی خواهد نامید. منابع نشریه آمریکایی خاطر نشان كردند كه هنوز در مورد این موضوع تصمیم نهایی اتخاذ نشده و بایدن می توانست مانند روسای جمهوری پیشین  به ایراد سخنرانی نمادین به مناسبت این سالگرد بدون قتل عام نامیدن کشتار ارامنه  اکتفا کند.

پیش از این ، هاروتین ماروتیان مدیر موزه-موسسه نسل کشی ارامنه  گفته بود که به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ایالات متحده می تواند راهی برای جلوگیری از گسترش توسعه طلبی ترکیه باشد. وی افزود كه پس از پایان انتخابات آمریكا نامه ای به نمایندگی از این موسسه برای دولت بایدن ارسال شد كه در آن قول رئیس جمهور آمریکا را یادآوری كرده و از او خواسته بود تا تشریفات لازم را برای این اقدام تسریع كند. این محقق همچنین ابراز امیدواری کرد که این روند در قالب قوانین جداگانه و تحریم آنکارا ادامه یابد.

 در جریان نسل کشی ارامنه در امپراطوری عثمانی، صدها هزار ارمنی که از خانه‌های خود رانده شده بودند، یا قتل‌عام شدند، یا در خلال جابه‌جایی قومی، آن قدر پیاده راه پیمودند تا جان باختند. شمار کشته‌شدگان ارمنی در ترکیه طی سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ میلادی بین ۶۰۰ هزار نفر (در منابع رسمی ترکیه) تا 1.5 میلیون تن برآورد شده‌است. علاوه بر این، طی این مدت ده‌ها هزار تن از آنان به روسیه، ایران، لبنان، سوریه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند.  ترکیه ادعا می کند که مقامات وقت عثمانی هدف خود را کشتن مردم نمی دانستند. مقامات آلمان ، آرژانتین، بلژیک ، کانادا ، ایتالیا ، اروگوئه و روسیه این نسل کشی را به رسمیت می شناسند. در برخی از کشورها از جمله فرانسه و سوئیس، انکار نسل کشی ارامنه  پیگرد قانونی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала