انتقاد روسیه از گزارش سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی

© Sputnik / Vitaliy Belousovماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نتیجه‌گیری سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در رابطه با حادثه «سراقب» سوریه را یک گزارش شبه‌حرفه‌ای نامید.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نتیجه‌گیری سازمان منع سلاح های شیمایی در رابطه با حادثه « سراقب» سوریه ر یک گزارش شبه‌حرفه‌ای نامید.

سازمان منع سلاح های شیمیایی  روز 12 آوریل اعلام کرد که گویا دارای «اطلاعات وزینی» است که بر اساس آن به این نتیجه رسیده است که در ماه فوریه سال 2018 نیروی هوایی روسیه بمب های حاوی کلر را بر شهر «سراقب» در ادلب واقع در شرق سوریه پرتاب کرده است.

اما هیچگونه ثبوت مشخص این ادعا ارائه نشده است.  قبلا بارها اینگونه اعلامیه ها تکذیب شده بود.  مطابق با اطلاعات سازمان نامبرده، در نتیجه این قضیه 12 نفر آسیب دیدند.

شهر دوما در سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
شهر دوما در سوریه، سه سال پس از خبر حملات شیمیایی

ماریا زاخارووا در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی گفت:«این چه گزارشی از طرف یک سازمان بین المللی است که اساس کار آن را حقوق بین الملل تشکیل می دهد. مثلا گفته شده است:«دلایل منطقی برای گمانی زنی وجود دارد». اینها چه دلایلی هستند که اساس گزارش را تشکیل داده اند و تهیه آن ها اینقدر زمان می برد؟ اینبار برای تهیه اینگونه نتیجه گیری های مغرضانه و شبه‌حرفه ای، گویا از خدمات هر نوع کارشناس قابل تصور و غیرقابل تصور استفاده شده است».

شایان ذکر است که وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره حادثه منطقه «سراقب» را محکوم و تاکید کرد که این گزارش ،جعل واقعیت است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی گزارش گمراه کننده‌ای را توسط موسوم به «تحقیق و شناسایی هویت» خود صادر کرده؛ در حالی که پیش از این سوریه و شمار زیادی از کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی اعلام کرده بودند که این تیم غیر قانونی است و توسط ایالات متحده آمریکا و همپیمانان غربی آن و درنتیجه دستکاری در متون و مفاد کنوانسیون سلاح های شیمیایی به وجود آمده است.

این گزارش حاوی نتیجه گیری های نادرست و ساختگی بود که بیانگر رسوایی دیگری از سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و تیم‌های تحقیقاتی آن است. این گزارش همچنین به رسوایی گزارش جعلی درباره حادثه دوما اضافه شد و هدف از چنین نتیجه گیری هایی، وارونه جلوه دادن حقیقت و متهم کردن دولت سوریه به استفاده ازگازهای سمی در حادثه ادعا شده در منطقه سراقب است.

این تیم غیر قانونی در تحقیقات خود بر منابع باز و تروریست ها و گروه تروریستی «کلاه سفیدها» و برخی از کشورهای دشمن سوریه تکیه کرده و اصلاً تیم تحقیقاتی مذکور از محل این حادثه ادعایی بازدید نکرده و کارشناسان نیز نمونه‌هایی در این زمینه به دست نیاورده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала