قدردانی روحانی از موضع روسیه در برجام

© Photo / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر قدردانی روحانی از موضع روسیه در برجام
قدردانی روحانی از موضع روسیه در برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
اشتراک
حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران امروز سه شنبه در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های منطقه ای، از توسعه این همکاری ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.

رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع و حمایت های مسکو از مذاکرات هسته ای، بر تداوم تلاش ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین المللی که الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تاکید کرد و گفت: امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم ها است.

روحانی گفت: حرکت دو کشور در این خصوص نشان دهنده نگاه مشترک درمورد مسائل بین المللی از جمله برجام است و همچنین امروز برای اینکه بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم، همکاری دو کشور به طور قطع بسیار موثر خواهد بود.

رئیس جمهور ایران خاطر نشان کرد: ما در واقع می خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد و همه طرف های برجام، همان قول ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هرآنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را بدست آوریم.

دیدار لاوروف و ظریف در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
گزارش و تحلیل
لاوروف: تحریمات اروپا علیه ایران بدتر از جرم است

رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری های خوب دو کشور در حوزه های سیاسی و منطقه ای، بر ضرورت تقویت مناسبات اقتصادی و همچنین تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات و پروژه های مشترک اقتصادی دو کشور در حوزه های نفت ، انرژی و حمل و نقل و همکاری دو کشور در حوزه هسته ای در ساخت دو نیروگاه در بوشهر و همچنین سوخت نیروگاه ها و ایزوتوپ ها،  با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی تاکید کرد.

 وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط مصمم بوده و اراده قوی دارند، گفت: برای توسعه همکاری های مسکو – تهران  از جمله همکاری های فنی و دفاعی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سرگی لاوروف گفت: تنها راه حل مسئله از نظر مسکو بازگشت بی قید و شرط و کامل آمریکا به برجام با اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات از سوی این کشور است.

لاوروف تصریح کرد: از نظر ما این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: هرگونه سند تکمیلی و یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه ای یا توسعه نظامی می تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه و خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد برررسی قرار گیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала