ژاپن آب های آلوده فوکوشیما را به اقیانوس می‌ریزد

© AFP 2023 / Kimimasa Mayama/Pool نیروگاه هسته ای فوکوشیما
 نیروگاه هسته ای فوکوشیما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
اشتراک
ژاپن قصد دارد این عملیات را در سال 2023 به انجام برساند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری«کیودو»،  دولت ژاپن اعلام کرد قصد دارد آب های آلوده نیروگاه اتمی « فوکوشیما-1» را به اقیانوس روان کند. این عملیات در سال 2023 باید اجرایی شوند.

آب هایی که برای خنک کردن نیروگاه استفاده شده بود اکنون در محل این نیروگاه نگهداری می شوند و قبل از سرازیرشدن این آبها به اقیانوس، آن ها را از عناصر رادیواکتیو پاک خواهند کرد از جمله از عنصر تریتیوم.

احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل تحریم ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل تحریم ها

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا انتظار دارد ژاپن این موضوع را تأیید کند که ریختن آب های آلوده فوکوشیما «تصمیم درستی» است. وی گفت:« ژاپن در شرایط خودویژه و دشواری، گزینه های مختلفی را بررسی کرد و از تصمیم مربوطه حمایت کرد و پیداست تصمیم توکیو مطابق با استانداردهای امنیت جهانی است».

چین از ژاپن خواست قبل از انجام مشورت ها و رسیدن به توافق از ریختن آب های آلوده به اقیانوس خودداری کند.

گفتنی است که ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه مدعی شد که ژاپن مطابق با استانداردهای جهانی در حوزه ایمنی هسته‌ای رویکردی اتخاذ کرده که طبق آن آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو در نیروگاه اتمی فوکوشیما را به درون آب‌های اقیانوس آرام می‌ریزد.

بر اساس گزارش اپراتور نیروگاه فوکوشیما دایچی، در حال حاضر ۱.۲۳ میلیون تن آب آلوده در محل این نیروگاه نگهداری می‌شود و با توجه به اینکه فضای موجود برای نگهداری آب آلوده در حال اتمام است، مقامات دولتی ژاپن ناچار به تصمیم‌گیری فوری در این رابطه شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به طرح‌های مورد بررسی دولت برای مدیریت آب‌های آلوده این نیروگاه معترض بوده و بسیاری از کشاورزان و ماهیگیران محلی از بازگرداندن آب آلوده به اقیانوس اظهار نگرانی کرده‌اند.

لازم به ذکر است که زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ میلادی، سبب فاجعه اتمی فوکوشیما و نشت مواد رادیو اکتیو شد. متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ‌ترین فاجعه اتمی تاریخ می‌دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала