آژانس بین‌المللی اتمی: ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است

© AP Photo / Hans Punzآژانس بین‌المللی اتمی: ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است
آژانس بین‌المللی اتمی: ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
اشتراک
خبرگزاری رویترز بامداد شنبه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان خبر داده و طی آن مدعی شد که ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، در خبر رویترز آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز7 آوریل (18 فروردین) تایید کرده است که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده است که این صفحات سوخت شامل 0.43 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 است».

آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم

بر اساس ادعای رویترز، در گزارش آژانس آمده است: «(در این فرآیند) محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است».

در این گزارش گفته می شود  یران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد اگر چه ایران این اقدامات را با عنوان اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.

«دیوید آلبرایت» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این موضوع سوالاتی در این باره را مطرح کرده که در برجام چه چیزی از ذخایر اورانیوم غنی شده مستثنی شده است.

وی گفت: «با نگاه به گذشته،‌ مستثنی کردن این صفحات قراضه اورانیوم غنی شده تا نزدیکی 20 درصد احتمالا ایده خوبی نباشد».

وی در تشریح معنای قراضه در این مورد می‌گوید: «زمانی که اورانیوم غنی شده به صفحات سوخت تبدیل می‌شود برخی از آنها استفاده نمی‌شوند که تا حدودی شبیه خمیر کیک هستند».

پس از آنکه توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 حاصل شده، طرف‌های برجامی ذخایر هسته‌ای که ایران می‌تواند داشته باشد را تشریح کردند و طی آن ایران نباید صفحات قراضه سوخت با اورانیوم تا خلوص 20 درصد را بازیابی کند اما در گزارشی که منتشر شده نشان می‌دهد ایران برخی از این صفحات را بازیابی کرده است.

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز‌ جمعه ۲۰ فروردین برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست امروز بود.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت».

ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حال گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند.

این در حالی است که خبرنگار پولیتیکو به نقل از این مقام ارشد آمریکایی نوشت: «اگر ایران همچنان بر موضع خود اصرار داشته باشد که تمامی تحریم‌هایی که از سال 2017 اعمال شده باید لغو شود، این موضوع‌ ما را به سوی بن‌بست می‌کشاند».

وی مدعی شد: «اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم ها، با برجام سازگاری ندارد و ما شفاف ساخته‌ایم که در صورت بازگشت ایران به برجام، واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌هایی است که با برجام ناسازگار است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала