روسیه به تصمیم ایران در رابطه با برجام احترام می گذارد

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyسرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
اشتراک
وزارت خارجه فدراسیون روسیه اوضاع مرتبط با پرونده هسته ای ایران را مورد تفسیر قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، فدراسیون روسیه نسبت به تصمیم ایران در امتناع از ورود به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده آمریکا با احترام برخورد می کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد:« روسیه انتظار دارد که پس از دیدار برجام در وین که قرار است روز 6 آوریل برگزار شود، مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در باره احیای معامله هسته ای آغاز شود.

ایران برای کار روی پارامترهای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود در برجام ابراز آمادگی می کند. هیچگونه تاریخ نهایی برای احیای کامل برجام  اعلام نشده است».

شایان ذکر است که چندی پیش سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که بصورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد، بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای تأکید و اعلام کرد که طرف روسی مصرانه از همه طرفین شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای بازگشت هر چه سریع‌تر به چارچوب اولیه تعیین شده در این توافقنامه انجام دهند. این مسئله در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه روسیه منتشره شده، قید شده است.

 ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
روابط تجاری ایران و اروپا گرفتار تحریم‌ها

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز گفته بود که مسکو آماده است در صورت لزوم تماس های غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک را تسهیل کند. روسیه به عنوان عضوی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علاقمند به احیای کامل این توافق است و آمادگی دارد «همه گام های ضروری را برای تسهیل دستیابی به توافقاتی قوی بردارد.

چندی قبل،، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور به همراه کشورهای اروپایی، فدراسیون روسیه و چین در نشست مشترک برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران شرکت خواهند کرد. به گفته وی، واشنگتن انتظار ندارد مذاکرات مستقیم با تهران در این نشست انجام شود، اما همچنان راه ها برای این گفتگوها باز است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج و ضمن احیای تحریم های سابق، تحریم‌های سنگین جدیدی را علیه تهران وضع کرد. جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала