جزئیاتی از دستور جلسه نشست آتی وین و الزامات خروج از بن ‌بست

© Photo / Ministry of Foreign Affairs (Russia)جزئیاتی از دستور جلسه نشست آتی وین و الزامات خروج از بن ‌بست
جزئیاتی از دستور جلسه نشست آتی وین و الزامات خروج از بن ‌بست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
اشتراک
نشست وین عرصه‌ای برای آزمایش توان‌مندی ۱+۴ در مسیر فهم کامل ضرورت‌های ایجاد تغییر در بن‌بست موجود و سپس مجاب کردن آمریکا به اجرای تعهدات قانونی خود به ویژه لغو یک‌باره و کامل تحریم‌ها است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، این خبرگزاری در مقاله ای به مسئله نشست وین در هفته پیش می پردازد که در ادامه جلسات فصلی کمیسیون مشترک برجام، قرار است نشست بعدی این کمیسیون روز سه‌شنبه 17 فروردین ماه 1400 با حضور نماینده ایران و اعضای 1+4 در وین پایتخت اتریش برگزار شود. اعلام برگزاری این نشست حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است.

بیانیه مجلس ایران درباره سیاست قطعی کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2021
بیانیه مجلس ایران درباره سیاست قطعی کشور در برجام

در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این مذاکرات، امروز با رد برخی شبهات مطرح شده از سوی رسانه‌های خارجی پیرامون گفتگوی غیر مستقیم ایران با ایالات متحده اظهار داشت: "جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تنها با کمیسیون مشترک برجام (1+4) گفتگو می‌کند و هیچ‌گونه مذاکره یا گفتگویی با آمریکا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نخواهد داشت."

بر این اساس؛ مشخص است که نشست روز سه‌شنبه وین نه یک نشست فوق‌العاده که نشستی عادی در ادامه جلسات قبلی کمیسیون مشترک بوده که هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود.

اگرچه برخی رسانه‌ها با گمانه‌زنی‌های غیرمستدل دستور نشست روز سه‌شنبه در وین را گفتگو پیرامون روند گام به گام اعلام کرده‌اند لیکن معاون سیاسی وزیر خارجه ایران صراحتا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران مسیر گام به گام را قبول ندارد و لذا نیازی به دست‌یابی به هیچ نقشه راهی در این خصوص نیست.

دراین رابطه یک منبع مطلع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران در نشست وین گفت: "دستور مذاکرات سه‌شنبه میان ایران و 1+4 تنها گفتگوهای فنی (حقوقی) برای شیوه اجرای تعهدات طرفین و راستی‌آزمایی آنها است و حتی هیچ مذاکره‌ای درباره خود برجام صورت نخواهد گرفت. بر این اساس هیچ‌گونه مذاکره‌ای در موضوعات فرابرجامی نیز انجام نخواهد شد. ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران بارها سیاست غیرقابل تغییر خود در خصوص عدم مذاکره پیرامون موضوعات فرابرجامی را به صورت رسمی و شفاف اعلام کرده است."

چنانچه 1+4 به هر شیوه‌ای که خود تشخیص می‌دهد بتواند آمریکا را به اجرای تعهدات قانونی خود به ویژه لغو یک‌باره و کامل تحریم‌ها مجاب کند می‌توان امیدوار به ایجاد گشایش بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала