مسکو: تلاش هر چه بیشتری برای بازگشت به چارچوب اولیه برجام صورت گیرد

© Sputnik / Alexander Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر مسکو: تلاش هر چه بیشتری برای بازگشت به چارچوب اولیه برجام صورت گیرد
مسکو: تلاش هر چه بیشتری برای بازگشت به چارچوب اولیه برجام صورت گیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
اشتراک
معاون وزیر خارجه روسیه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، با تأکید بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای، از همه طرفین خواست تا حداکثر تلاش خود برای بازگشت هرچه سریع‌تر به چارچوب اولیه برجام را انجام دهند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که بصورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد و ریابکوف به نمایندگی از روسیه در آن شرکت داشت، بر غیرقابل جایگزین بودن توافق هسته‌ای تأکید و اعلام کرد که طرف روسی مصرانه از همه طرفین شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای بازگشت هر چه سریع‌تر به چارچوب اولیه تعیین شده در این توافقنامه انجام دهند. این مسئله در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه روسیه منتشره شده، آمده است.

اولیانوف: شرکت کنندگان در جلسه کمیسیون برجام آماده حل اختلافات پیرامون توافق ایران هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
کمیسیون برجام آماده حل اختلافات پیرامون توافق با ایران است

طبق این اطلاعات، در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، راه‌های مشخص برای تحقق عملی درک اصولی از لزوم احیای کامل و پایدار توافقنامه هسته‌ای که در بیانیه مشترک نشست وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در برجام مربوط به تاریخ 21 دسامبر سال 2020 (اواخر پاییز سال گذشته) منعکس شده، مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.   

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تأکید شده است: «توجه خاص شرکت کنندگان در نشست روز جمعه به روی اقداماتی معطوف بود که باید توسط ایالات متحده برای از بین بردن موارد نقض صورت گرفته شده از سوی آنها در اجرای برجام و لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شود و همچنین گام‌های متقابل از سوی مقامات تهران در خصوص بازگشت به روند اجرای تعهدات برعهده گرفته شده توسط آنها در چارچوب برجام و تأمین شفافیت اقدامات طرف ایرانی، برداشته شود.

وزارت امور خارجه روسیه در پایان یادآور شد که قرار شده تا بررسی‌های اصولی پیرامون این موضوعات، هم در سطح کمیسیون مشترک برجام  و هم در چارچوب مکانیزم گروه‌های کاری ایجاد شده، ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای عضو، قرار است که در تاریخ 6 آوریل (17 فروردین ماه) برگزار شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج و ضمن احیای تحریم های سابق، تحریم‌های سنگین جدیدی را علیه تهران وضع کرد. جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала