پکن قاطعانه تحریم های یکجانبه علیه ایران را محکوم کرد

© REUTERS / Wu Hong/Poolوانگ ائی، وزیر امورخارجه چین
وانگ ائی، وزیر امورخارجه چین   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2021
اشتراک
چین از ایران در مسائل دفاع از حاکمیت ملی آن کشور حمایت می کند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه وزارت امور خارجه چین، وانگ ائی، وزیر امورخارجه چین  در جریان سفر خود به کشورهای خاورمیانه، اظهار داشت که پکن قاطعانه تحریم های یکجانبه علیه ایران را محکوم می کند.

دیپلمات چینی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز ملاقات کرد. در این دیدار وی گفت:« چین از ایران در مسائل دفاع از حاکمیت ملی آن کشور و حق انتخاب مستقلانه راه رشد خود حمایت می کند».

واکنش‌های توئیتری مقامات ایران به امضای توافق بلند مدت با چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2021
واکنش‌های توئیتری مقامات ایران به امضای توافق بلند مدت با چین

وانگ ائی، وزیر خارجه چین در چارچوب این سفر ابتکاری برای دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه را پیشنهاد کرد. از جمله وی پیشنهاد کرد کنفرانسی در رابطه با مسائل امنیتی در خلیج فارس، مذاکرات  مستقیم نمایندگان فلسطین و اسرائیل برگزار شود. چین، به عنوان  حل و فصل درگیری فلسطین – اسرائیل ایجاد دو کشور مستقل و دستیابی به توافق عدم گسترش سلاح هسته ای را پیشنهاد کرده است.

وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار، در خصوص همکاری‌های دوجانبه تهران – پکن گفت:« چین همواره برای این موضوع اهمیت زیادی قایل بوده و تلاش کرده برغم برخی مسایل این موضوع در اولویت رابطه با ایران قرار بگیرد».

وانگ ائی، با بیان اینکه چین همواره با زیاده طلبی و تحریم های  یکجانبه آمریکا مخالفت کرده و در عرصه بین المللی این مخالفت خود را نشان داده است، افزود که فشار حداکثری اقدامی خلاف قانون و ضد بشری است که از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست.

برجام به عنوان یک سند چند وجهی که دستاورد چند جانبه گرایی است، باید دقیقاً به آن عمل شود و مورد استناد همه کشورهای دخیل در آن باشد. حفظ برجام، حفظ چندجانبه‌گرایی و حفظ قواعد و قوانین بین‌المللی است و آمریکایی می‌بایست تحریم‌های اعلام شده علیه ایران را لغو کند، به برجام برگردد و همچنین با تامل در   اشتباه خود، تعهد بدهد که در آینده چنین اقداماتی را در پیش نگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала