آمریکا امکان کاهش تحریم‌ها علیه ایران قبل از دیدار با مقامات تهران را رد نمی‌کند

© Photo / U.S. Department of Stateآمریکا امکان کاهش تحریم‌ها علیه ایران قبل از دیدار با مقامات تهران را رد نمی‌کند
آمریکا امکان کاهش تحریم‌ها علیه  ایران قبل از دیدار با مقامات تهران را رد نمی‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2021
اشتراک
نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اطلاع داد که دولت آمریکا امکان کاهش تحریم‌های ایران قبل از دیدار با مقامات تهران (در قالب نشست مشترک برجام) را منتفی نمی‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  تسنیم، این مقام ارشد دولت بایدن که وال‌استریت ژورنال نامش را فاش نکرده، جمعه شب ضمن اعلام این مطلب اظهار داشته است: «ما صراحتاً اعلام کرده‌ایم که خروج از برجام یک اشتباه و سیاست فشار حداکثری نیز یک سیاست شکست‌خورده بوده است. اما لازم است که این [سیاست] نیز بخشی از فرآیند بازگشت ایران از تصمیمات هسته‌ای اخیر خود باشد.»

وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند

مقامات دولت بایدن طی هفته‌های اخیر بارها از تمایل آمریکا به بازگشت به برجام سخن گفته‌اند، اما اعلام کرده‌اند که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

بتازگی یک مقام آمریکایی در توضیح تعلل واشنگتن در بازگشت به برجام اظهار داشت مسئله اصلی برای واشنگتن این موضوع نیست که کدام طرف نخستین گام را در اجرای توافق هسته‌ای با ایران بردارد و از انعطاف پذیری واشنگتن در قبال ایران در موضوع برجام خبر داد.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود خاطر نشان کرد: موضوع اصلی که در حال حاضر مطرح است رسیدن به توافق بر روی این مهم است که چه گام‌هایی به صورت همزمان برای اجرای برجام برداشته شود. این دیدگاه غلط است که آمریکا به پایبندی ایران به برجام تاکید کند، اما خود هیچ گامی برای احیای آن انجام ندهد.

این مقام افزود: در صورتی که دو طرف به انجام اقدامات گام به گام توافق کنند، دیگر این موضوع که کدام کشور ابتدا به توافق بازگردد دیگر اهمیتی ندارد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала