دهها سناتور آمریکایی بایدن را از بازگشت به برجام برحذر داشتند

© Photo / Ttarasiukدهها سناتور آمریکایی بایدن را از بازگشت به برجام برحذر داشتند
دهها سناتور آمریکایی بایدن را از بازگشت به برجام برحذر داشتند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
اشتراک
۴۳ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به توافق هسته ای برجام با ایران امتناع ورزد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز،  این سناتورها از دولت جو بایدن خواستند که به برجام  باز نگشته و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.

واکنش ظریف به اظهارات اخیر بلینکن درباره برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
واکنش ظریف به اظهارات اخیر بلینکن درباره برجام

امضاء‌کنندگان این نامه که از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند، نوشته‌اند که آن‌ها فارغ از «اختلافات تاکتیکی» بر سر امور دیگر، حول لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای و رویارویی با طیف گسترده‌ای از عملکرد ایران، اشتراک نظر دارند.

سناتور دموکرات رابرت منندز و سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام طراحان اصلی تنظیم و ارسال نامه به جو بایدن بوده و حمایت ۴۱ سناتور دیگر را نیز جلب کرده‌اند. سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امضاکنندگان نامه اکثرا سناتورهایی هستند که با برجام نیز مخالفت کرده بودند.

پیش‌ از آن، نامه‌ای با امضای ۱۰ سناتور، که تنها دموکرات‌ها بودند، در لزوم حمایت از بازگشت واشینگتن به برجام، برای رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شده بود.

سناتورها الیزابت وارن و برنی سندرز، دو نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در نامه ماه گذشته خود نوشته بودند که تحریم‌های برقرار شده علیه ایران در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» در دولت دونالد ترامپ، آمریکا و ایران را در مسیر جنگ قرار داده، به بی‌ثبات کردن منطقه و نیز آزار و تحریم مردم ایران منجر شده است.

برجام، شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران، در سال 2015 امضا شد. با این حال، در ماه مه 2018 ایالات متحده از این توافق خارج شد و تحریم های سخت علیه تهران را بازگرداند. ایران نیز به نوبه خود در سال 2019 کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала