درخواست واشنگتن از تهران: آمادگی خود را برای بازگشت به برجام نشان دهید

© REUTERS / POOLدرخواست واشنگتن از تهران: آمادگی خود را برای بازگشت به برجام نشان دهید
درخواست واشنگتن از تهران: آمادگی خود را برای بازگشت به برجام نشان دهید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
اشتراک
واشنگتن معتقد است که تهران باید آمادگی خود را برای همکاری در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) در مورد برنامه هسته ای ایران نشان دهد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن،  وزیر خارجه آمریکا ضمن بیان این مطلب در یک کنفرانس خبری که از طریق توییتر پخش می شد، اظهار داشت:"همانطور که گفتیم ، توپ در جانب آنها است ، ما باید ببینیم آیا آنها آماده هستند که مسیر دیپلماسی را دنبال کنند و به اجرای توافق نامه برگردند. اگر این اتفاق بیفتد ، ما به دنبال انعقاد یک توافق بلند مدت و پایدار خواهیم بود و همچنین در مورد بسیاری از موضوعات دیگر که هنوز با ایران مشکل داریم ، تعامل خواهیم داشت".

وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند

بلینکن همچنین خاطر نشان کرد که وی شب قبل با وزرای خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس مشورت کرده بود که به گفته وی ، مشترک بودن و یگانگی رویکردهای خود  در مورد ایران را تأیید می کند. وزیر امور خارجه آمریکا آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه را اعلام کرد.

وی تأكید كرد: "ایران امروز برای این امر آماده نیست ، اما بیایید ببینیم كه در هفته های آینده وقایع چگونه پیشرفت خواهند کرد ."

پیش از 22 مارس، سرگئی لاوروف ، وزیر گفت که مسکو انتظار دارد واشنگتن به برجام برگردد. به گفته وزیر امور خارجه روسیه ، ایالات متحده با خارج شدن از توافق ، نه تنها از انجام تعهدات خود دست برداشت بلکه سایر کشورها را نیز از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر حذر داشت.

15 مارس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از ایالات متحده خواست هرچه سریعتر به توافق هسته ای بپیوندد.

در اوایل ماه مارس ، جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا ، رژیم تحریم ها علیه ایران را برای یک سال دیگر تا 15 مارس 2022 تمدید كرد. بلینکن گفت واشنگتن می تواند تحریم ها علیه تهران را کاهش دهد اما به شرط بازگشت مقامات ایرانی به برجام که هدف از آن حل بحران ناشی از طرح های هسته ای تهران است.

در ماه فوریه ، جین پساکی سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده برای گفتگو با ایران آماده است اما فعلاً قصد ندارد تحریم های علیه تهران را کاهش دهد. به نوبه خود آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران هشدار داد که تهران در برابر واشنگتن عقب نشینی نکرده و زودتر از امریکا به برجام باز نخواهد گشت.

برجام ، شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران ، در سال 2015 امضا شد. با این حال ، در ماه مه 2018 ، ایالات متحده از این توافق خارج شد و تحریم های سخت علیه تهران را بازگرداند. ایران نیز به نوبه خود در سال 2019 کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала