وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند

© AFP 2023 / Carlos Barriaوزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند
وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده و اتحادیه اروپا توافق کردند که منتظر پیشنهاد ایران در مورد توافق هسته ای باشند.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه سخنگوی عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا اعلام داشت: اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مذاکرات بروکسل توافق کردند که منتظر پیشنهاد ایران در مورد راه های بازگشت کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، طراحی شده برای حل بحران هسته ای تهران باشند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2021
آیا اعضای برجام از فرصت سه ماهه استفاده خواهند کرد؟

وی در جلسه توجیهی تلفنی ویژه خبرنگاران که به سفر فعلی آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به پایتخت بلژیک اختصاص داشت، سخنرانی کرد. متن رونوشت توسط مطبوعات وزارت امور خارجه منتشر شد.

نماینده فوق الذکر وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: در مورد مذاکرات مشترک بلینکن با وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، انصاف خواهد بود اگر بگوییم که در جلسه امروز (سه شنبه) تفاهم وجود داشت؛ ما از همین زاویه به این موضوع نگاه می کنیم. ما همچنین به لزوم ادامه هماهنگی دقیق اقدامات در مورد این مسئله اشاره می کنیم.

میزبان توجیهی گفت: رسما ما منتظر پیشنهادی هستیم كه خود ایرانی ها گفتند [توسط تهران] در حال توسعه است و هنگامی که این پیشنهاد دریافت شود، ما (مقامات آمریکایی) همراه با شرکای اروپایی خود مراحل بعدی را هماهنگ خواهیم کرد.

دیپلمات آمریکایی گفت: با این حال، در حال حاضر، توپ در زمبن تهران است.

رئیس جمهور قبلی آمریکا دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت که از برجام خارج شود. این توافق نامه توسط پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ امضا شد.

جو بایدن رئیس فعلی دولت واشنگتن، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به برجام اعلام کرده است. با این وجود، دولت آمریکا هنوز هیچ اقدام قابل توجهی در این راستا انجام نداده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در تاریخ ۲ مارس در یک مکالمه تلفنی با همتای فرانسوی خود امانوئل مکرون هشدار داد که برجام قابل مذاکره نیست و تنها راه حفظ آن لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران است.

با این حال، در تاریخ ۱۰ مارس، بلینکن استدلال کرد که ایالات متحده محدودیت های ایران را فقط پس از بازگشت به برجام کاهش می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала