برجام از دست برود، چه باقی می ماند؟

© AP Photo / Virginia Mayoجوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2021
اشتراک
بورل: امروز برجام از جبهه‌های مختلف تحت فشارهای عظیم قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کتابش گفته امروز برجام از جبهه‌های مختلف تحت فشارهای عظیم قرار گرفته است.

او در کتاب «سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوران کووید-۱۹» نوشته است: «امروز برجام از جبهه‌های متعدد تحت فشار است. من اطمینان دارم اقدام برای حفظ آن دست‌کم به دو دلیل نه فقط ضروری بلکه اضطراری است: نخست اینکه، ۱۲ طول کشید تا جامعه بین‌المللی و ایران اختلافاتشان را کنار گذاشته و به این توافق برسند. اگر برجام از دست برود، هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری در انتظار نخواهد بود.

سفیر اتحادیه اروپا خواستار تلطیف روابط با روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2021
سفیر اتحادیه اروپا خواستار تلطیف روابط با روسیه شد

با آنکه احیای تحریم‌های آمریکا آشکارا آثار منفی روی اقتصاد و مردم ایران داشت، تهران ۱۴ ماه دیگر به توافق پایبند بود. اما اکنون، ایران یک بار دیگر در حال انباشت سطوح نگران‌کننده‌ای از اورانیوم غنی‌شده و دستیابی به دانش جدید هسته‌ای است. برجام رو به فرسوده شده است و هراس‌های پیشین بار دیگر در حال رخ‌نمایی هستند.

من در کسوت هماهنگ‌کننده برجام همکاری با همه طرف‌های باقی‌مانده در این توافق و کل جامعه بین‌المللی را ادامه خواهم داد. ما تمامی اقدامات ممکن را برای حفظ آنچه پنج سال پیش به دست آوردیم و برای تضمین اجرایی شدن توافق ادامه خواهیم داد.

یادآوری این نکته اهمیت دارد که برنامه هسته‌ای ایران تحت وارسی‌های موشکافانه قرار دارد و ماهیت صلح‌آمیز آن دائماً تحت راستی‌آزمایی است. به لطف بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما حتی در شرایط فعلی چیزهای زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم. اگر قرار باشد این توافق از دست برود ما این اطلاعات را از دست می‌دهیم و به مدت دو دهه عقب‌ برمی‌گردیم.

من اعتقاد راسخ دارم که برجام به یکی از مولفه‌های کلیدی معماری منع اشاعه تبدیل شده و به همین دلیل است که کماکان همه طرف‌ها را به حفظ پایبندی خود به اجرای کامل این توافق دعوت می‌کنم. ایران نیز به نوبه خود باید به پایبندی کامل به تعهداتش برگردد، اما باید بتواند از مزایای اقتصادی پیش‌بینی‌شده در توافق هم بهره‌مند شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала