هشدار ماکرون به ایران

© AP Photo / Michel Eulerماکرون
ماکرون    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2021
اشتراک
ماکرون: از ایران می خواهیم به نقض تعهدات برجام پایان بدهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اکسیوس»، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز 18 ماه مارس (پنج‌شنبه) در دیدار با رووین ریولین، رئیس اسرائیلی اعلام کرد که ایران باید نقض توافق هسته‌ای موسوم به برجام را متوقف کند.

امانوئل ماکرون با نادیده گرفتن این واقعیت که خروج آمریکا از برجام و کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام در اجرای تعهداتشان باعث واکنش ایران در قالب تعدیل تعهدات هسته‌ای خود شده است، اظهار داشت:«ایران باید نقض توافق هسته‌ای سال 2015 (برجام) را متوقف کند و مسئولانه رفتار کند. در راستای حل کردن این بحران، فرانسه می‌خواهد مذاکرات را احیا کند».

اعضای اروپایی برجام طی ماه‌های اخیر طی اظهارات و بیانیه‌های متوالی از ایران خواسته‌اند به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند باشد.

کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی خود در نهایت باعث شد که ایران نیز درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه‌ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کند.

فرانسه: مشکلات تاکتیکی مانع احیای مذاکرات برجام می شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2021
فرانسه: مشکلات تاکتیکی مانع احیای مذاکرات برجام می شود

ماکرون در یک کنفرانس خبری در کاخ الیزه با حضور ریولین گفت فرانسه خواستار احیای مذاکرات هسته‌ای است. وی همچنین خواستار بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران و رسیدگی به برنامه موشکی ایران شد.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ایران باید از وخیم‌تر کردن وضعیت گفت‌وگوهای هسته‌ای با انباشته کردن موارد نقض توافق وین خودداری کند. ایران باید اقدامات مورد انتظار را انجام دهد و به گونه‌ای مسئولانه رفتار کند.

پاریس، همکاری‌ها جهت احیای روند قابل اعتماد برای پایان دادن به این بحران را ادامه خواهد داد. این به معنی بازگشت به نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای و گنجاندن کنترل بر فعالیت‌ موشک‌های بالیستیک ایران در توافق جدید خواهد بود- چنانکه که از سال ۲۰۱۷ خواستار آن شده‌ایم».

دولت فرانسه در سال ۲۰۱۷ هنگام تلاش برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام پیشنهاد «توافق مکمل برجام» را به طرف‌های اروپایی پیشنهاد کرده بود که خواستار رسیدن به توافقات جدید با ایران در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای بود.

اظهارات ماکرون در کاخ الیزه در حضور رئیس رژیم اسرائیل مطرح شد که در تلاش است فشارها بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای حفظ شوند.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی چند روز پیش نوشته بود یکی از دیگر اهداف سفر ریولین رایزنی درباره تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری جهت رسیدگی به وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین است.

دفتر ریولین اعلام کرده که به دعوت روسای جمهور سه کشور یادشده به این کشورها سفر خواهد کرد. او را در این سفر «آویو کوهاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل همراهی خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала