احتمال برگزاری نشست ایران و طرف های برجام قبل از عید نوروز

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniاحتمال برگزاری نشست ایران و طرف های برجام قبل از عید نوروز
احتمال برگزاری نشست ایران و طرف های برجام قبل از عید نوروز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
اشتراک
یک دیپلمات فرانسوی از احتمال برگزاری نشست ایران و طرف‌های برجام پیش از آغاز تعطیلات نوروز خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر، یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفت: «همه چیز در مسیر درست پیش می‌رود و ما در این هفته و به ویژه در چند روز گذشته پیام‌های مثبتی داشته‌ایم. هدف این است که همه قبل از شروع تعطیلات نوروز در ایران، دور میز جمع شوند».

روحانی: آمریکا با رفع تحریم به برجام باز گردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2021
روحانی: آمریکا با رفع تحریم به برجام باز گردد

این دیپلمات فرانسوی همچنین گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این جلسه در روزها یا هفته‌های آینده برگزار شود.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز به شرط افشا نشدن هویتش به رویترز گفته است: موضوع، دادن ضمانت درباره چیزی که ما انجام خواهیم داد نیست بلکه نشستن بر سر میز و مطمئن شدن از اینکه هر دو طرف گام اول و یا گام دوم را ـ هرچه که هست ـ بر می‌دارند و اقدامات مثبتی را اتخاذ می‌کنند.

بتازگی میخائیل اولیانوف نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین اعلام کرد  مسکو برای کار با شرکت‌کنندگان در توافق برجام و آمریکا برای اجرای کامل آن ابراز آمادگی می کند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد. حالا دولت بایدن تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала