تولد ۹۰ سالگی میخاییل گورباچوف؛ اولین رئیس جمهور شوروی

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر تولد ۹۰ سالگی میخاییل گورباچوف؛ اولین رئیس جمهور شوروی
تولد ۹۰ سالگی میخاییل گورباچوف؛ اولین رئیس جمهور شوروی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
اشتراک
اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی میخاییل گورباچوف روز سه شنبه ۹۰ سالگی خود را جشن می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک یکی از سیاست مداران برجسته جهانی در تولد خود در گفتگویی با رسانه ها، حوادث سال های گذشته را ارزیابی می کند.

خروج از چارچوب

گورباچوف  شش سال بالاترین مقام کشور را برعهده داشت و طی این مدت در تاریخ به عنوان فردی که کشور و جهان را تغییر داد، ثبت شده است. او سیاست جدیدی را بلافاصله پس از رسیدن به مقام دبیر کلی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۵ شروع کرد و سپس ریاست شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد داد که مقام ریاست جمهوری کشور را داشته باشد و ماده قانون اساسی در خصوص نقش رهبری حزب را لغو کرد.

گورباچوف امروز هم همانند سابق به درستی و صحت اقدامات و تصمیماتش مطمئن است.

گورباچوف مقام ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی را از ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ برعهده گرفت و همان زمان هم اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود نداشت. اما در سابقه کاری که در بنیاد گورباچوف وجود دارد تا به امروز هیچ یادداشتی مبنی بر اینکه او سمت ریاست دولت را ترک کرده، نیامده است.   

گورباچوف: جهان از وقوع جنگ سرد و گرم خودداری کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2019
گورباچوف: جهان از وقوع جنگ سرد و گرم خودداری کند

سیاستمدار جهانی

گورباچوف در ارتباطات بین المللی «تفکرات جدید» ی داشت که در نتیجه آن گفتگوی آمریکا و شوروی در خصوص خلع سلاح هسته ای شکل گرفت، جنگ سرد به پایان رسید و در سال ۱۹۸۵ پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد امضاء شد، ارتش شوروی از افغانستان خارج شد، دیوار برلین فروریخت و به آلمان ملحق گردید.  

راز ماندگاری سیاسی

پس از خروج داوطلبانه از مقام، گورباچوف عضو تام الاختیار کلوب غیر رسمی رهبران جهانی باقی ماند و ارتباط با روسای جمهور و روسای دول و مقامات عالی رتبه را حفظ کرده و می کند.

او دکترای افتخاری بیش از ۳۰ دانشگاه جهان را دارد، در فعالیت های سازمان های بین المللی شرکت کرده و تدریس می کند، کتاب  نوشته و به کارهای خیریه مشغول است. او در کنار بنیاد گورباچوف، اجلاس سیاست جهانی، اجلاس برندگان جایزه نوبل صلح، صلیب سبز بین المللی و اجلاس روسیه-آلمان «گفتگوی پترزبورگ» را تشکیل داد.

کتاب های زیادی توسط او منتشر شده است. یکی از آنها « گورباچوف را بفهمید» در آستانه روز تولدش منتشر شد. این کتاب شامل نامه هایی از شهروندان شوروی و کشورهای خارجی است که برای اولین رئیس جمهور فرستاده شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала