آیا آمریکا از تنش با ایران خودداری خواهد کرد؟

© AP Photo / J. Scott Applewhiteوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
اشتراک
آمریکا قصد دارد تهران را به مسئولیت‌پذیری در قبال عملیات گروهکی که واشنگتن معتقد است با مقامات ایران در ارتباط است، فرابخواند.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس کوتاه مطبوعاتی اعلام کرد که آمریکا دنبال تنش با ایران نیست.

وی در ادامه افزود:« ما از حملات چندی پیش خشمگین هستیم، آنچه به حملات اربیل مربوط می شود ما در حال تعیین مقصر این حملات هستیم. همانطور که قبلا هم گفتیم، ایران را به مسئولیت پذیری در رابطه با عملیات این سازمانها که به آمریکایی ها حمله می کنند فرا می خوانیم.

تعداد نیروهای ناتو در عراق را فقط به درخواست بغداد می توان افزایش داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
فرمانده ناتو: تعداد نیروها در عراق را فقط به درخواست بغداد می توان افزایش داد

آنچه به پاسخ ما مربوط می شود، ما خودمان زمان و ابزار اجرای آن را تعیین خواهیم کرد تا خشم خود را مهار می کنیم و مانع از افزایش تنش خواهیم شد تا به نفع ایران تمام نشود و باعث بی ثباتی بیشتر در عراق گردد. هرگونه پاسخ ما در هماهنگی با شرکای عراقی و ائتلاف داده خواهد شد».

شایان ذکر است که در جریان این حمله که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل و نیز یک منطقه مسکونی انجام شد، یک پیمانکار خارجی کشته و پنج پیمانکار غیرعراقی و همچنین یک سرباز آمریکایی مجروح شدند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا چند پیمانکار آمریکایی زخمی شده‌اند. او اما جزییات بیشتری در این باره ارائه نکرد. حداقل سه موشک به سوی فرودگاه اربیل؛ جایی که نیروهای خارجی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در آنجا مستقر هستند، شلیک شده‌ است. دو موشک دیگر نیز به منطقه مسکونی نزدیک فرودگاه اربیل اصابت کرده بود.

در این میان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران شایعات مشکوک درباره انتساب حمله موشکی دوشنبه شب به فرودگاه اربیل به ایران را قویا رد کرد.

از سال ۲۰۱۷ که عراق رسما پیروزی بر داعش را اعلان کرد، نیروهای ائتلاف سربازان خود در عراق را به ۳۵۰۰ نفر کاهش دادند که ۲۵۰۰ تن از آنها آمریکایی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала