سیاستمدار ایرانی: تحریم‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا به برجام معنا نخواهد داشت

© Fotolia / Curioso Photographyسیاستمدار ایرانی: تحریم‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا به برجام معنا نخواهد داشت
سیاستمدار ایرانی: تحریم‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا به برجام معنا نخواهد داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2021
اشتراک
مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام در صورت برداشته نشدن تحریم های واشنگتن علیه ایران بی معنا خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، نماینده‌ ایران در سازمان ملل گفت: ما رفع تحریم را موقعی می‌پذیریم که متوجه شویم و احساس کنیم که مراحلش دارد به‌خوبی انجام می‌شود. وقتی چنین کاری انجام شود، ما هم آماده‌ و حاضریم که به تعهدات برگردیم.

Mohammad Javad Zarif - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
شرط ظریف برای رعایت کامل برجام از سوی ایران

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان ساخت: وقتی ترامپ از برجام خارج شد، یک‌سری تحریم که‌ باید در چهارچوب برجام لغو می‌شد، برگشت و یک‌سری تحریم دیگر هم اضافه شد. علاوه بر این آمریکایی‌ها تحریم‌های دیگری، با عناوین جدیدی (غیر از هسته‌ای) اعمال کردند. درواقع نه‌تنها در چهارچوب برجام تحریم‌ها برچیده نشد، بلکه عناوین همان تحریم‌ها را عوض کردند و به‌عنوان تحریم جدید مطرح کردند. در مجموع از زمان خروج آمریکا از برجام تا الآن، سه نوع تحریم علیه ما اعمال کردند. اگر هرکدام از این تحریم‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا معنی ندارد؛ یعنی آمریکا موقعی می‌تواند بگوید که من به برجام برگشتم که همه‌ی این تحریم‌ها لغو شود. صرف اعلام‌نظر و اینکه بگوید من آماده‌ام به برجام برگردم یا به برجام برگشتم، ولی در عمل این تحریم‌ها لغو نشود و از بین نرود، از دید ما هیچ ارزشی ندارد.

پیشتر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «یادآوری: به ‌دلیل خروج آمریکا از برجام، 1+5 وجود ندارد. اکنون تنها ایران و 1+4 است. به‌یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام] را ترک و تلاش کرد آن را منفجر کند. حرکات نمادین خوب است اما برای احیای 1+5، آمریکا باید عمل کند: تحریمها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد.»

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد. حالا دولت بایدن تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала