شرکت آمریکا در نشست ۱+۵ با ایران به دعوت اروپا

© REUTERS / KEVIN LAMARQUEشرکت آمریکا در نشست ۱+۵ با ایران به دعوت اروپا
شرکت آمریکا در نشست ۱+۵ با ایران به دعوت اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
اشتراک
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دولت ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران، جهت بحث درباره حرکت در یک مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران، پذیرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبسایت پیام ایرانی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی این موضوع را پنجشنبه شب ۳۰ بهمن اعلام کرد که ایالات متحده از ماه مه سال ۲۰۱۸، ایالات متحده در زمان دولت دونالد ترامپ با هدف رسیدن به توافق جدید با ایران، از برجام خارج شد و دیگر نماینده آمریکا در نشست‌های مربوط به توافق هسته‌ای موسوم به برجام شرکت نمی‌کرد. 

مقامات آمریكا در مورد قصد آغاز مذاكره با ایران به اسرائیل هشدار داده بودند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
مقامات آمریكا در مورد قصد آغاز مذاكره با ایران به اسرائیل هشدار داده بودند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تنها ساعتی بعد از جلسه مجازی وزیران خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه از آمادگی آمریکا برای شرکت در نشست برجام خبر داد. 

وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در یک بیانیه مشترک بر لزوم حفظ محدودیت‌های هسته‌ای بر ایران و اطمینان از این که تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، تاکید کردند.

وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا بر لزوم حفظ محدودیت‌های هسته‌ای بر ایران تاکید کردند

وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در یک بیانیه مشترک بر لزوم حفظ محدودیت‌های هسته‌ای بر ایران و اطمینان از این که تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، تاکید کردند.

این تصمیم بعد از آن اعلام می‌شود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر در روز پنجشنبه با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود درباره توافق هسته‌ای 23 تیر 1394 شش قدرت جهانی عضو گروه 5+1 با ایران در وین، که دولت قبلی آمریکا از آن خارج شد، گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

 پذیرش دعوت اتحادیه اروپا برای حضور در نشست گروه 5+1 و ایران به معنای دیدار مستقیم دوباره نمایندگان ایران و ایالات متحده پس از یک وقفه چند ساله خواهد بود و به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این تصمیم ایالات متحده یک گام مهم از سوی واشنگتن برای بازسازی و احیای برجام است. یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است ایالات متحده به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اطلاع داده که محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت ترامپ بر سفر دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرده است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد.تهران در سال 2019، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق - کاهش تدریجی تعهدات خود را در برجام اعلام کرده  و محدودیت های هسته ای خود را کنار گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала