مقامات آمریكا در مورد قصد آغاز مذاكره با ایران به اسرائیل هشدار داده بودند

© REUTERS / Debbie Hill/Poolمقامات آمریكا در مورد قصد آغاز مذاكره با ایران به اسرائیل هشدار داده بودند
مقامات آمریكا در مورد قصد آغاز مذاكره با ایران به اسرائیل هشدار داده بودند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
اشتراک
دولت جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا پیشاپیش به اسرائیل اطلاع داده بود كه قصد دارد آمادگی خود را برای مذاكره با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور اعلام كند.

به گزارش اسپوتنیک، این خبر را روز پنجشنبه رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است.

ادعای آمریکا در خصوص احیای تحریم‌ های سازمان ملل علیه ایران پس گرفته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
ادعای آمریکا در خصوص احیای تحریم‌ های سازمان ملل علیه ایران پس گرفته شد

به گفته وی ، دستیاران بایدن نمی خواستند خبرهای مربوط به مقاصد واشنگتن، از جمله تصمیم به پس گرفتن درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم های سازمان جهانی علیه ایران ، اسرائیل را غافلگیر کند. در همین زمان، رویترز خاطرنشان می کند که بایدن طی مکالمه تلفنی خود، این اطلاعات را شخصاً به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام نکرده و این مطالب از طریق کانالهای دیگر به اطلاع  طرف اسرائیلی  رسانده شده است.

اسرائیل پیش از این با توافق هسته ای با ایران مخالفت کرده و از خروج آمریکا از این توافق استقبال نموده بود. ند پرایس ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده ، روز پنجشنبه گفته بود  که ایالات متحده آمادگی شرکت در مذاکرات با ایران و سایر شرکت کنندگان پنج به علاوه یک (روسیه ، انگلیس ، چین ، فرانسه و آلمان) در مورد برنامه هسته ای ایران را داردیک نماینده عالی رتبه اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که بروکسل آماده میزبانی جلسه اعضای گروه "پنج به علاوه یک" و ایران است.

پیشتر ریچارد میلز نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت این سازمان ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.گفته می شود ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران عقب ‌نشینی کرده است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.این توافق به شکل اولیه حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، واشنگتن خبر خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه ایران را اعلام کرد.تهران در سال 2019، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق - کاهش تدریجی تعهدات خود را در برجام اعلام کرده  و محدودیت های هسته ای خود را کنار گذاشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала