پیش قدمی قطر در میانجی گری میان آمریکا و ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پیش قدمی قطر در میانجی گری میان آمریکا و ایران
پیش قدمی قطر در میانجی گری میان آمریکا و ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
محمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر با مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره ایران گفتگو کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آکسیوس، منابع آگاه قطری گزارش داند که قطر قصد دارد به عنوان واسطه بین ایالات متحده آمریکا و ایران برای تسهیل گفتگو بین دو كشور و بازگشت به توافق هسته ای پیش قدم شود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2021
استقبال ایران از تلاش قطر برای احیای برجام

این نشریه همچنین تأکید می کند که هفته گذشته، محمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و همچنین با رابرت مالی نماینده ویژه جدید آمریکا در امور ایران گفتگو کرد. وی همچنین در تهران با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و از جمله درباره توافق هسته ای و راه های از سرگیری مجدد روابط با آمریکایی ها گفتگو کرده است.
همچنین گزارش شده است که سرپرست وزارت امور خارجه قطر در سفر خود به ایران ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده تحریم ها علیه ایران را لغو کند و به توافق هسته ای بازگردد، این امر همچنین به ایران امکان می دهد به تعهدات خود در برجام بازگردد. الثانی گفته است که آمادگی خود را برای میانجی گری ابراز کرده است.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала