رئیس جمهور آمریکا شاید فردا قصد واشنگتن برای بازگشت به برجام را اعلام کند

© AP Photo / Evan Vucciرئیس جمهور آمریکا شاید فردا قصد واشنگتن برای بازگشت به برجام را اعلام کند
رئیس جمهور آمریکا شاید فردا قصد واشنگتن برای بازگشت به برجام را اعلام کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
وبسایت دیپلماتیک به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ممکن است روز جمعه در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ قصد خود برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام را اعلام کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از لورا روزن در وبسایت دیپلماتیک‌، بایدن قرار است روز جمعه در ساعت ۱۱ و 15 دقیقه  به وقت واشنگتن در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کند. این نشریه به نقل از یک مقام آگاه و طرف مشاوره دولت آمریکا گزارش داد که بایدن ممکن است قصد خود برای بازگشت آمریکا به برجام را اعلام کند.

یادآور می شود بتازگی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران موضع خود در خصوص توافق هسته ای برجام را اعلام کرد.

اولتیماتوم روحانی به مرکل: ورود موضوعات جدید به برجام غیر ممکن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اولتیماتوم روحانی به مرکل: ورود موضوعات جدید به برجام غیر ممکن است

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: درباره برجام یک کلمه بگویم: ما حرف و وعده خوب خیلی شنیده ایم که در عمل نقض شده و به ضدّ آن تبدیل شده. اما این دفعه فقط عمل! جمهوری اسلامی مثل گذشته به حرف قانع نخواهد بود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در این رابطه گفته است جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده است، ‌هر پیمان و عهدی را اگر امضا و قبول کرد پای آن تا آخر می‌ ایستد و در موضوع هسته ای هم چنین خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران خاطر نشان کرد: برجام در سایه این سیاست با مذاکرات و شکل جدید در سال ۹۲ شروع شد و در ۲۳ تیرماه سال ۹۴ به امضا رسید که غیرقابل تغییر است و به آن دست نخواهیم زد. همه دنیا بدانند که ما برجام را به همان شکلی که هست قبول داریم.

چندی پیش سخنگوی کاخ سفید بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به بازگشت ایران به تعهدات برجام کرد

جین پساکی در نشست خبری روز جمعه گذشته خود به برجام اشاره کرد و مجددا گفت که اگر ایران به تعهدات کامل خود در ذیل برجام بازگردد، واشنگتن نیز اقدام مشابه را انجام خواهد داد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  حال دولت جدید آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала