موضع رهبر ایران در خصوص توافق هسته ای برجام

© Photo / IRNAآیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اشتراک
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران موضع خود در خصوص توافق هسته ای برجام را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: درباره برجام یک کلمه بگویم: ما حرف و وعده خوب خیلی شنیده ایم که در عمل نقض شده و به ضدّ آن تبدیل شده. اما این دفعه فقط عمل! جمهوری اسلامی مثل گذشته به حرف قانع نخواهد بود.

اولیانوف: برجام به نفع کل جامعه جهانی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اولیانوف: برجام به نفع کل جامعه جهانی است

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود: جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده است، ‌هر پیمان و عهدی را اگر امضا و قبول کرد پای آن تا آخر می‌ ایستد و در موضوع هسته ای هم چنین خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران خاطر نشان شد: برجام در سایه این سیاست با مذاکرات و شکل جدید در سال ۹۲ شروع شد و در ۲۳ تیرماه سال ۹۴ به امضا رسید که غیرقابل تغییر است و به آن دست نخواهیم زد. همه دنیا بدانند که ما برجام را به همان شکلی که هست قبول داریم.

چندی پیش سخنگوی کاخ سفید بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به بازگشت ایران به تعهدات برجام کرد

جین پساکی در نشست خبری روز جمعه گذشته خود به برجام اشاره کرد و مجددا گفت که اگر ایران به تعهدات کامل خود در ذیل برجام بازگردد، واشنگتن نیز اقدام مشابه را انجام خواهد داد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  حال دولت جدید آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала