به عقیده آمریكا "هیچگونه آخرین مهلت" برای برجام وجود ندارد

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2021
اشتراک
مقامات آمریکایی می گویند هیچگونه آخرین مهلت در رابطه وضعیت فعلی در اطراف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با مسئله هسته ای ایران را تعیین نکرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس،  رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایالات متحده، این مطلب را روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی منظم خود برای خبرنگاران اعلام کرد.

وی گفت: "ما از هیچگونه مهلت مشخصی پیروی نمی کنیم."

عراقچی: برجام بدون رفع تحریم‌‌ ها برای ما بی ارزش است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2021
عراقچی: برجام بدون رفع تحریم‌‌ ها برای ما بی ارزش است

رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایالات متحده افزود واشنگتن از چنان زمانبندی پیروی خواهد کرد که به آمریکا  و  متحدان و شرکایش اجازه دهد "در بهترین وضعیت برای رسیدگی به این چالش" باشند.

پیش از این ، کاخ سفید گفته بود که موضع جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به شرح زیر است: اگر ایران به برجام پایبند باشد، ایالات متحده نیز "همان کار را خواهد کرد".

بتازگی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در خصوص برجام و بازگشت آمریکا به برجام، آنچه که برای ما اهمیت دارد، تعهداتی است که این کشورها در برجام به ‌طور مشخص برای رفع تحریم ‌‌ها داشته‌ و دارند. سید عباس عراقچی با اعلام اینکه اگر آمریکا بدون رفع تحریم‌‌ها بخواهد به برجام برگردد، اصلاً برای ایران موضوعیتی ندارد، تأکید کرد که برجامی که رفع تحریم‌‌ ها در آن نباشد، اساساً برای ایران فاقد ارزش است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین  امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала