بلینکن: اگر ایران پایبند به برجام باشد، ما نیز پایبند خواهیم بود

© AP Photo / Carlos Barriaآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: اولین چیزی که اهمیت دارد این است که ایران به پایبندی به تعهداتش بازگردد. اگر این کار را کنند، مسیر دیپلماسی باز می شود و ما مایلیم آن را طی کنیم. 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه سی.ان.ان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه ای با این شبکه در پاسخ به این سوال که رویکرد آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای چه خواهد بود، گفت: رئیس جمهور بایدن به وضوح موضعش در این باره را بیان کرده است؛ اگر ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق بازگردد، ما هم همین کار را خواهیم کرد و سپس تلاش خواهیم کرد با همکاری متحدانمان به توافقی طولانی مدت تر و مستحکم تر برسیم.

آمریکا اصرار دارد که ایران باید ابتدا به توافق هسته ای بازگردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
آمریکا اصرار دارد که ایران باید ابتدا به توافق هسته ای بازگردد

بلینکن در ادامه همچنین موضوعات دیگری را از جمله موشک ‌های ایران و آن چه عملکرد ثبات زدای ایران در منطقه ‌خواند نیز مطرح کرد.

وی افزود: مشکلی که اکنون با آن مواجه ایم این است که ایران در ماه های اخیر محدودیت ها را که به موجب توافق ایجاد شده بود، یکی پس از دیگری لغو کرده است. ما از توافق خارج شدیم. ایران تلاش کرد بسیاری از محدودیت ها در توافق را لغو کند و نتیجه این شده است که آن ها بیش از پیش به داشتن توان تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح هسته ای در کوتاه مدت، نزدیک شده اند. توافق به مدت یک سال این امر را به عقب انداخته بود اما اکنون طبق گزارش ها به سه یا چهار ماه رسیده است.

بر اساس این گزارش، اظهارات بلینکن درباره بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای به عنوان شرطی برای بازگشت آمریکا به این توافق در حالی مطرح می شود که مقام معظم رهبری به تازگی با اشاره به اظهارنظر مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره برجام و تحریم‌ها تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند؛ زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود؛ بنابراین ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی ‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸،  متحمل شدن تحریم های اقتصادی آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، برخی تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала